Deel dit artikel
-

Traditionele reclamebestedingen rond Black Friday sterk gestegen

Nederlandse adverteerders haakten ook dit jaar weer massaal in op het uit de VS overgewaaide koopjesfestijn Black Friday. Mediaregistratiebureau Adfact registreerde 23,5 miljoen euro aan non-digital reclamebestedingen die direct aan Black Friday waren gerelateerd. Dat is ruim 7,5 miljoen euro meer dan in 2018.

Koopjedeal.nl was ook dit jaar de grootste Black Friday adverteerder met 2 miljoen euro. Daarna volgden Kruidvat (1,9 miljoen) en bol.com (1 miljoen). In totaal haakte er 149 adverteerders in op het thema, vorig jaar waren dat er nog 105.

Er werd vooral ingezet op televisie, radio en dagbladen. Televisie heeft verreweg het meest geprofiteerd aan Black Friday reclames. In 2018 werd nog 6,3 miljoen euro besteed. In 2019 gaat het om 11 miljoen euro.

Retailers besteedden net als in 2018 het meeste geld aan reclames rondom Black Friday, het aandeel binnen de totale bestedingen is ook toegenomen. In 2018 waren de retailers goed voor 51 procent (8,1 miljoen euro) van de totale bestedingen aan black Friday reclames. In 2019 is dat gestegen naar 60 procent (13,7 miljoen euro).

Opvallend is de daling van de bestedingen binnen de categorie Telecom van 26 procent bestedingsaandeel in 2018 (4,1 miljoen euro) naar 7,8 procent (1,8 miljoen euro) in 2019.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond