Deel dit artikel
-

‘Transformatie online shoppen dendert omgeremd door’

Ook nu de fysieke winkels weer open zijn, groeit online winkelen gewoon door. Europese consumenten zijn niet minder gaan shoppen bij apps en webwinkels.

In verscheidene categorieën, zoals ‘beauty & gezondheid’ en ‘elektronica’, groeide e-commerce met dubbele cijfers in de weken ná heropening van de winkels. Dat leidt Klarna af uit eigen data en uit een peiling onder 18.000 consumenten in elf landen.

Het is in Nederland vooral de generatie veertigplussers die meer via het web en apps is gaan shoppen.

De dagelijkse boodschappen worden nog overwegend in fysieke winkels gedaan, maar ook daar is een omslag te zien. Een kwart van de mensen laat de supermarkt ook wel eens bezorgen. Beautyproducten is een andere categorie die steeds digitaler wordt.

“42% van de Nederlanders denkt dat ze over een jaar de meeste van hun aankopen online doen. Dit sentiment is in de loop van 2021 geleidelijk toegenomen: 37% zei hetzelfde in het tweede kwartaal en 41% in het derde kwartaal van 2021.”

“Mensen uit Utrecht winkelden in 2021 het meest online: 64% meer per persoon dan het landelijke gemiddelde. Zuid-Holland (+38%) en Zeeland (+37%) staan ​​respectievelijk op de tweede en derde plaats.”

Foto: Sam Amil (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond