Deel dit artikel
-

Travel Impact Lab moet innovatie in de reisbranche stimuleren

Het feit dat consumenten hun reizen online onderzoeken en boeken legt druk op de reisbranche om te innoveren. Het nieuw opgerichte Travel Impact Lab moet partijen daarbij helpen.

De initiatiefnemers van het lab, dat wordt omschreven als een community waarin reizen, impact en innovatie met elkaar worden verbonden, zijn Marius Appelman (Riksja Travel), Michel Groenenstijn (ontwikkelaar) en Gijs van den Boom (Acato).

Het lab is ontstaan uit de realisatie dat het voor bestaande bedrijven heel lastig kan zijn om vernieuwende ideeën te bedenken en dat goede ideeën juist vaak van buitenaf komen. Door mensen en bedrijven dus met elkaar in contact te brengen ontstaat er een nieuwe dynamiek waar innovatie tot bloei kan komen, is de redenering.

“Succesvolle concepten als Airbnb en Uber werden ook bedacht door mensen die niet uit de reisbranche kwamen. Die oprichters wisten zelf de markt te veroveren maar er zijn tal van geniale ideeën die blijven liggen omdat de bedenkers geen startkapitaal hebben, niet weten waar ze moeten beginnen of niets weten van de reisbranche” stelt Groenenstijn. “Wij kunnen daarbij helpen.”

Verantwoorde initiatieven

Het lab richt zijn pijlen vooral op initiatieven die iets bijdragen aan de wereld. “We hebben er bewust voor gekozen om ons te focussen op ideeën met impact, omdat we ervan overtuigd zijn dat enkel positieve innovaties kans van slagen hebben op de lange termijn,” aldus Groenenstijn.

Het lab werkt met een acceleratorprogramma waarin startups, studenten en gevestigde reisorganisaties worden samengebracht. Onder intensieve begeleiding werken ze vier maanden lang aan een idee of project om zo snel mogelijk te komen tot een kansrijke oplossing. Een netwerk van investeerders staat klaar om de volgende stap mogelijk te maken, aldus de initiatiefnemers. Desondanks heeft het lab geen winstoogmerk. Door niet te focussen op winst maar juist op impact denken de oprichters meer succes te kunnen behalen.

Diverse partners hebben zich al aangesloten bij het Travel Impact Lab, waaronder ANVR, NHTV en Triodos Bank.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond