Deel dit artikel
-

Triodos hoeft slachtoffer bankhelpdeskfraude niet te vergoeden

Triodos Bank hoeft een klant die het slachtoffer van bankhelpdeskfraude werd geen 9000 euro te vergoeden, zo heeft de rechtbank Midden-Nederland bepaald. De klant werd eind 2022 gebeld door een oplichter die zich voordeed als medewerker van Triodos.

De klant heeft onbedoeld fraudeurs toegang gegeven tot haar computer en internetbankieren, en heeft onbewust een aantal frauduleuze overboekingen uitgevoerd met haar op haar zakelijke rekening.

De oplichters hebben de klant ervan overtuigd dat er een fraudepoging werd gedaan op haar rekeningen bij Triodos en haar rekeningen bij de Rabobank en dat daarom de nodige veiligheidsmaatregelen moesten worden genomen. Op aanwijzing van de oplichters moest het programma AnyDesk woeden geïnstalleerd en heeft ze ingelogd op haar internetbankieren omgeving van Triodos.

De klant wilde dat Triodos de schade vergoedt. De bank zou volgens haar geen sterke clientauthenticatie toepassen en zou haar zorgplicht hebben geschonden door de transacties uit te voeren.

De klant wees ook naar de situatie bij bunq en berichten van de bank over het vergoeden van de schade bij bankhelpdeskfraude.

De rechter concludeert dat het een coulanceregeling betreft waarvoor bepaalde randvoorwaarden zijn gesteld. Een van die randvoorwaarden is dat het moet gaan om bedragen die op frauduleuze wijze van een particuliere rekening zijn afgeschreven, niet van een zakelijke rekening.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond