Deel dit artikel
-

Tulip: E-Go laptops in oktober op de markt

Computerfabrikant Tulip zegt in oktober met de al eerder aangekondigde 'lifestyle notebook' E-Go op de markt te komen. Tijdens CeBIT presenteerde het bedrijf de design-computers. Ze lijken op de oudere versie van de Apple iBook, hebben naar wens een leren bekleding en kosten naar verwachting 2500 euro per stuk.

Tulip werkt al langer aan de laptops, eind 2003 was er de eerste aankondiging van de design computer. De computers worden gemaakt door een spin-off van Tulip, het bedrijf E-Go BV, waarin Tulip zelf een belang heeft, maar waarin ook ruimte is voor andere investeerders.

De vorm van de E-Go lijkt op die van de clamshell iBook, die Apple in 1999 introduceerde. Daarna ging het bedrijf uit Cupertino zich toeleggen op het witte model iBook. Een belangrijk verschil met de Apple iBook is dat de boven en onderkant van de Tulip-laptop naar wens vervangen kunnen worden door een ander ‘frontje’, op eenzelfde manier als bij mobiele telefoons. Deze frontjes van Tulip zijn er in allerlei variaties, waaronder ook leer.

Veel details over de inhoud van de computer die Tulip als consumentenmerk weer op de kaart moet zetten in de pc-wereld, gaf het bedrijf niet tijdens CeBIT. “Het hoort niet bij de propositie van de E-Go om het te hebben over de specificaties”, zegt marketing directeur Jeroen de Punder van Tulip, die aanwezig was op de stand van het bedrijf. “Het bevat alles wat een laptop moet hebben om te concurreren.” Hij vertelt wel dat de design-computers 1GB werkgeheugen krijgen, een grote harde schijf en draadloos internet. Wie de processor levert is echter nog niet bekend. “We zijn nog in onderhandeling met AMD en Intel, die allebei graag betrokken worden bij de E-Go”, zegt De Punder. 

De prijs van de E-Go mag er zijn. “We gaan uit van een consumentenprijs van 2500 euro”, meldt De Punder. De computer lijkt daarmee, ondanks de opvallende vormgeving, niet primair gericht op jongeren. Het is eerder de doelgroep die een computer zoekt als ‘fashion-artikel’, een designproduct waarmee je gezien wilt worden. In zijn communicatie benadrukt het bedrijf ook dit aspect van de E-Go, wat vervolgens de exclusiviteit moet oproepen die de prijs zou rechtvaardigen.

Dat de E-Go veel weg heeft van de wat oudere Apple iBook kan De Punder zich indenken. “Maar bijvoorbeeld het handvat is anders dan bij de computer van Apple. Bovendien bleek dat zij geen patent hebben op het design van de computer. Wij hebben nu wel patenten op de vormgeving van de E-Go.”

Deel dit bericht

4 Reacties

Mark van Dansik

Tulip moet zich dood schamen voor deze inspiratieloze kopie van de iBook uit de vorige eeuw. En 'Dare to be different' komt me als kreet ook al erg bekend voor (Think Different).

roy

Die clamshell van Apple was nog een volledig geïntegreerd verhaal met op maat gemaakte componenten. Daardoor bleef die notebook lekker klein. De E-Go (ik heb hem op de Cebit gezien) is gewoon een standaard notebook die in een aangepaste vorm is gebouwd. Gevolg: groot, dik en lomp.

Mike Lammers

Hollands glorie vanachter de dijk. Dare to be different..Let's make things beter en meer van die doodvergaderde concepten uit de Hollandaise pot. Als straks voetbalvrouwenin het straatbeeld verschijnen met deze leren theemuts (T-Muts) is gelukkig duidelijk welke doelgroep De Punder voor ogen had. Ik hoop voor Tullip dat ze goed verkopen. Mike Lammers 

Daniel

Goh, toch eens op de site gekeken. En wil ik een laptop met zo'n trendy skin ben ik ongeveer 4500(!!) Euro kwijt. Dan kan ik ook voor een kleine 3000 Euro een MacBook Pro kopen met een 17 inch scherm ipv de 12inch van de E-go. Zware propositie…moet wel een erg grote trend worden wil het een succes worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond