Deel dit artikel
-

Tv reclame naar 821 miljoen euro

De tv-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op 821 miljoen euro. Hiermee stijgt de markt met 3 procent in vergelijking met 2017. De kijktijd is in 2018 gedaald met 2 procent. Online video liet wederom een forse groei zien, zo blijkt uit het Jaarrapport 2018 van Screenforce.

De tv-spotmarkt laat na een daling in 2017 een forse stijging zien in 2018 van 3,9 procent (pdf). De spotmarkt is hiermee uitgekomen op 728 miljoen. De bestedingen voor non-spot zijn in 2018 met 3,3 procent gedaald naar 93 miljoen. Binnen zowel de spot- als de non-spotbestedingen liet online video een stevige groei zien ten opzichte van 2017.

In 2018 registreerde Nielsen 453 nieuwe tv-adverteerders, met een bruto waarde van 197 miljoen. De grootste nieuwkomer in 2018 was Mitsubishi, die na aan jaar afwezigheid weer terug is op tv, gevold door DSF Banken en SodaStream.

Het uitgesteld kijken is opnieuw toegenomen en gestegen naar 17 minuten per dag, wat neerkomt op 9,8 procent van de totale Kijktijd. Van deze uitgestelde tijd wordt 55 procent op de uitzenddag zelf gekeken en 22 procent een dag later. Er wordt voornamelijk uitgesteld gekeken naar buitenlandse films, Nederlandse series, spel- en quizprogramma’s en talent shows. Sport en nieuws- en actualiteitenprogramma’s worden het meest live gekeken.

Foto: Anefo

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond