Deel dit artikel
-

Tv-producent Blue Circle opent YouTube-studio

Fremantle-dochter Blue Circle opent volgende maand in Hilversum een studio speciaal voor Nederlands beste YouTube-producenten.

Dat vloeit voort uit de samenwerking die een paar maanden geleden werd gesloten met Divimove, een Europees werkend multichannel netwerk (MCN). Dat is een bedrijf dat voor grote YouTube-producenten de video’s exploiteert. Daarnaast helpt het hen betere video’s maken.

Gisteren tijdens Emerce eDay vertelde Eugène Hendrikx van Divimove Benelux dat zo’n studio een middel is om grotere adverteerders in de context van YouTube-producenten te brengen. “Merken willen campagnes kunnen maken in de veilige omgeving van de studio”, maar ook de videomakers mogen de faciliteit gebruiken.

Drie bekende YouTubers voor wie de MCN de exploitatie verzorgt zijn Bardo Ellens, David Harms en Enzo Knol. Hendrikx gaat geregeld samen met YouTube naar de merkadverteerders toe om zijn netwerk te pitchen.

Dat leidde bijvoorbeeld voor Ubisoft tot de productie van een reeks video’s met branded content ter introductie van het spel Far Cry 4.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

YouTube heeft binnen deze constructie het eerste recht om de video’s met prerolls en AdWords te exploiteren. De onverkochte ruimte kan vervolgens naar de MCN die zelf deals met adverteerders sluit. Alles buiten het bereik van YouTubes reclamesysteem wordt direct tussen de YouTuber en het MCN verdeeld. Zo rijdt Enzo Knol in een Volkswagen, werkt David Harms met Logitech-spullen en reisde hij met Red Bull naar een van de buitenlandse events van de drankjesmaker. Bardo Ellens profileert zichzelf meer als creatief merk. Hij staat op het punt een speelfilm uit te brengen met het Eye Filminstituut en hij gaat een boek uitbrengen.

Na afloop van de eDay-sessie stonden aanwezigen in de rij om selfies te kunnen nemen met de idolen van hun kinderen.

Divimove heeft in Nederland 200 partners die video’s maken. Zij genereren maandelijks 80 miljoen views. Voor de grootste YouTube-makers wil de onderneming ook wel eens producties voorfinancieren.

Leona Farquharson van YouTube bracht als nieuwtje naar eDay dat er weer meer video naar het videoplatform wordt geüpload. De teller staat internationaal nu op 300 uur video per minuut. Dat is 12,5 dag aan video die per minuut in de videosite wordt gestopt. Veertig procent daarvan wordt op een mobiele drager bekeken. Dertig procent van de bekeken content duurt langer dan twintig minuten. Zestig procent van de uploads wordt bekeken buiten het land waar het is geupload.

Foto: Mike Myers (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen voor 't Hekke

Misschien wel een van de leukste sessies van Emerce 🙂

Ik was positief verrast dat ongeveer 40% van alle views op Youtube zijn voor video langer dan 20 minuten.

jeroen

Engelstalige uploads worden natuurlijk wereldwijd bekeken, dus dat 60% wordt bekeken buiten het land dat het is upgeload verrast mij niet. Daarentegen de 40% voor video’s langer dan 20 minuten echter wel. Is er ook iets gemeld over wat voor content er langer is dan 20 minuten? Betreft dit vooral speelfilms die al dan niet legaal zijn geupload?

Erwin Boogert

Nee Jeroen, daar werd niets over gezegd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond