Deel dit artikel
-

Tweede online telefoongids gestart

Naast de bekende online bedrijvenindex heeft Gouden Gids BV nu ook een digitale telefoongids met zakelijke èn particuliere telefoonnummers gelanceerd. Deze concurrent van de Telefoongids van KPN Telecom stort zich eveneens in e-commerce. Sander Janmaat van Gouden Gids BV verwacht zo'n miljoen bezoekers per week.

De Nationale telefoongids op Internet profileert zichzelf nadrukkelijk als officieel alternatief voor de online telefoongids van KPN. Als extraatje zijn de records voorzien van een plattegrondje. De particuliere gegevens zijn afkomstig van het KPN-bestand van abonnees op de telefoondienst. Gouden Gids BV heeft hierover dit najaar een overeenkomst gesloten met het telecombedrijf. Hoeveel het daarvoor moeten betalen is afhankelijk van een uitspraak van de Opta . Volgens Sander Janmaat, directiesecretaris Gouden Gids BV, wordt voorlopig het tarief van 0,5 cent per record aangehouden.

Gaan jullie ook gegevens van andere telefonie-aanbieders kopen?
'Ja, we hebben ze allemaal gevraagd om hun gegevens beschikbaar te stellen. De Opta stelt verplicht dat zij die moeten bekendmaken, maar de meeste bedrijven hebben daar tijd voor nodig. Ze willen eerst duidelijke voorwaarden stellen over bijvoorbeeld privacy.'

Hoe willen jullie het geïnvesteerde bedrag gaan terugverdienen?
'Als we voldoende marktaandeel hebben, kunnen we op verschillende manieren geld verdienen aan de site. Naast inkomsten uit bannerreclame denken we op langere termijn aan e-commerce. Als iemand een bepaald telefoonnummer met adres opvraagt, dan vermelden we een aantal bedrijven in de omgeving van de gevonden persoon. Iemand die bij die persoon op bezoek gaat, weet dan bijvoorbeeld welke restaurants en supermarkten daar in de buurt zitten. Wij denken er ook aan om bedrijven die via onze site aan klanten komen een percentage van de omzet of transactie te vragen. Bij een restaurant is dat natuurlijk niet te doen, maar bij online cd- of boekwinkels kan dat wel.'

Hoeveel bezoekers verwachten jullie?
'De Gouden Gids trekt momenteel 500.000 pageviews per week, terwijl er in Nederland zo'n 500.000 bedrijven zijn. Als je nagaat dat er 6 miljoen particuliere telefoonnummers zijn, dan kun je denken aan een miljoen bezoekers per week.'

Wat gaan jullie eraan doen om die mensen naar de nieuwe site te trekken?
'Onze papieren gidsen zijn een goed promotiemiddel. Daarvan worden er 7,4 miljoen verspreid door heel Nederland. De online versie zal uiteraard ook doorverwijzen naar de Nationale telefoongids. Daarnaast komt er over een paar maanden een reclamecampagne, doen we aan webvertising en hebben we overeenkomsten met populaire sites als zoekmachine Ilse en internetaanbieder Wanadoo .'

Deel dit bericht

1 Reactie

F. Derksen

Probeer eens Janssen in Utrecht te vinden…..In deze telefoongids zit geen logische volgorde in straatnaam, dus zoeken duurt te lang. M.a.w. te weinig zoekmogelijkheden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond