Deel dit artikel
-

Tweederde handel Amazon.de door externe verkopers

De coronacrisis heeft Amazon in Duitsland geen windeieren gelegd, want externe verkopers hebben nóg meer gegenereerd via het Amerikaanse platform dan vorig jaar.

In een blog vertelt Amazon terloops dat nu 65 procent van de bruto handelswaarde, de optelsom van de verkoopprijzen, wordt gerealiseerd door derde partijen. Amazon is in dat geval enkel de leverancier van schapruimte en mogelijk ook fulfillment- en reclamediensten. Het is in elk geval niet zelf de verkopende partij.

Het percentage lag tussen maart en mei vier procentpunten hoger dan een jaar geleden. Omgerekend is de handelswaarde met 6,5 procent gestegen. Amazon is strikt genomen al lang geen webwinkel meer, zoals bol.com dat sinds begin dit jaar ook niet meer is.

Hoe het aantal verkopers op de site zich heeft ontwikkeld, blijft ongewis. Wel stelt de marktplaatsmeester dat de omzetgroei grotendeels op het konto komt van verkopers die al langer actief waren op het platform.

De groei is ietwat opmerkelijk, want Amazon gaf op het hoogtepunt van de coronacrisis bewust voorrang aan (eigen) handel van de zogeheten essentiële producten. Kennelijk ondervonden externe verkopers daar weinig hinder van.

Foto: Adrian Be (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

M.

Logisch toch?

Amazon 1p (en 3p’s die FBA gebruiken) heeft een selectiever assortiment gevoerd en 3p’s die zelf fulfillen (FBM) hebben daardoor vrij spel gekregen in een aantal categorieen.

Wij verkopen zelf hybride op Amazon en zagen ook een enorme verschuiving van 1p naar 3p gedurende maart/april. Dat is nu overigens weer aan het normaliseren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond