Deel dit artikel
-

Twinning investeert in Rits tele.com

Twinning investeert een onbekend bedrag in Rits tele.com. dat onder de merknaam Pilmo internettelefonie aanbiedt. Het Rotterdamse Rits, dat eind vorig jaar stopte met het aanbieden van gratis internetbellen, telt wereldwijd circa 5000 betalende klanten. Algemeen directeur Ytsen Kooistra wil geen voorspelling doen over de groei van zijn onderneming.

Samen met participatiemaatschappij Venture Fund Rotterdam en investeringsmaatschappij de Runway Group, is Twinning een van de grotere participanten in Rits tele.com. De bedragen die ermee gemoeid gaan worden door betrokkenen niet bekend gemaakt.

"Het is een businessmodel in overeenstemming met onze ideeën. Goede telefonie tegen lage prijzen", aldus Cor van Driel van Twinning. Volgens Van Driel is Rits tele.com "ongeveer de 35e actieve participatie" van de incubator. Die heeft de portefeuille inmiddels geherwaardeerd en de vestiging in Eindhoven gesloten. Twinning heeft nu, zo meldde directeur Ed de Regt vorige maand, 3,6 miljoen euro voor nieuwe participaties.

Rits tele.com telt naar eigen zeggen ongeveer 5000 betalende klanten, gelijkelijk verdeeld over Nederland en het buitenland. De Nederlandse klanten kunnen kiezen tussen een pre-paid Pilmo Blue- of een post-paid Pilmo Gold-abonnement. Voor de buitenlandse klanten staat alleen de laatste abonnementsvorm open. Daarmee kan voor een vast bedrag Voice-over-IP, dus via internet, onbeperkt naar vaste en mobiele telefoons gebeld worden. Wanneer iemand niet opneemt, kan zijn voice-mail worden ingesproken en ontvangt hij per mail een wav-bestandje met de boodschap.

Sinds kort kunnen Pilmo Gold-abonnees gratis naar elkaar bellen. Ook kent het bedrijf nu een apparaat, de InternetPhoneWizard, waarmee met een gewoon telefoontoestel VoIP gebeld kan worden. De kwaliteit van VoIP hangt volledig af van de kwaliteit van de serviceprovider, zo benadrukt Rits tele.com-directeur Kooistra. Om dat te ontdekken kan de gebruiker een test doen.

Zo'n anderhalf jaar na de start in april 2000, besloot Rits tele.com te stoppen met het aanbieden van gratis internettelefonie. Indertijd wilde men geld verdienen aan bannering en aan adverteerders die geld over hadden voor de uitgebreide informatie die Rits over zijn klanten verzamelde. Het bedrijf bouwde naar eigen zeggen een database met gegevens van meer dan 230.000 gebruikers op.

Begin 2001 werd nog ronkend voorspeld dat in 2006 een kwart van de internetters internettelefonie zou gebruiken. Die stelling onderschreef Kooistra toen ook. Inmiddels durft hij niets te voorspellen over de groei van zijn bedrijf, behalve dan dat de omzet- en klantengroei "op schema liggen". Volgens Kooistra zijn vooral de diensten die zijn bedrijf via partners als Lycos, Radio538 en HCCNet aanbiedt, een succes.

Deel dit bericht

1 Reactie

lmao

Jammer dat Planet Multimedia de stukjes sneller overschrijft dan dat Emerce ze kan publiceren!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond