Deel dit artikel
-

‘Twintig procent RSS-feeds is podcast’

RSS ontwikkelt zich tot het voorkeursmechanisme om internetradioprogramma's naar de luisteraar te brengen. Uit metingen van RSS-dienst Feedburner.com blijkt dat een vijfde van alle RSS-feeds podcasts vervoeren. Volgens consumentenportaal Gespod.nl echter wordt het merendeel van de pod- en vodcasts echter gestreamd en niet gedownload. Gespods ´wegwijzerdienst´ wordt opgenomen in digitale settop boxen.

Duidelijke cijfers over het download- en luistergedrag van podcasts en vodcasts zijn amper voorhanden. Maar Feedburner.com probeert met een gedetailleerde uiteenzetting zicht te geven op hoe het aanbod van downloadbare audio- en videobestanden zich ontwikkelt. In het bijzonder gaat het daarbij om internetuitzendingen die regelmatig plaatsvinden en via RSS-abonnementen naar de gebruiker gaan.

Twintig procent van de RSS-feeds waarvan Feedburner het gebruik meet, bevat podcasts, schrijft Rick Klau op het weblog van zijn werkgever. Feedburner huisvest ruim een kwart miljoen RSS-feeds van 168.000 bloggers, podcasters en andersoortige webpublicaties. Daarvan zijn er 47.000 een podcast. Die hebben gezamenlijk 1,6 miljoen luisteraars. Klau verwacht voor eind 2006 de grens van 100.000 podcastfeeds te overschrijden met 5 miljoen luisteraars.

Dagelijks komen er 1.000 podcastfeeds bij. De roulatie van podcasts neemt maandelijks met 20 procent toe. Er wordt steeds vaker naar dit soort MP3-uitzendingen geluisterd. De Feedburner-feeds, zo specificeert Klau, worden dagelijks 60 miljoen keer geraadpleegd door 11 miljoen RSS-leesprogramma's en diensten zoals Feedreader.com en Bloglines.com. Feedburner.com is een internationaal georiënteerde meetdienst.

Nederland: groei vooral in vodcasts

Kleinschaliger is de consumptie van podcasts in Nederland, al zit er duidelijk groei in de algemene acceptatie ervan. De komst van consumentgeoriënteerde diensten als Radiocast.nl van de Publieke Omroep en Gespod.nl dragen daaraan bij. Beide sites fungeren als het ware als wegwijzer in het groeiende Nederlandse podcastaanbod. Radiocast.nl bewegwijzert podcasts en vodcasts van de Publieke Omroep, Gespod.nl ook particuliere initiatieven.

Uit cijfers van Radiocast.nl blijkt dat de meest uitzendingen enkele honderden keren worden gedownload, met Tros' Radio Online als uitschieter met enkele duizenden downloads. Onduidelijk is overigens hoe vaak de uitzendingen direct online worden beluisterd.

Volgens Marco Langebeeke van Gespod.nl wordt het merendeel van de podcasts helemaal niet gedownload, maar direct via de site beluisterd. Afgaand op de gebruikscijfers van zijn site zegt hij: "Ruim tachtig procent van de audio wordt op de site beluisterd en de vodcasts worden in ruim 90 procent van de gevallen online bekeken, dus niet gedownload. vijfduizend mensen hebben een abonnementenlijstje op onze site gemaakt. Gemiddeld heeft men 8 RSS-abonnementen."

Langebeekes collega Wilco Turnhout: "Je ziet een trend dat audio en video nu speciaal voor internet worden gemaakt, en later ook op tv of radio komen. Met het rating mechanisme op onze site kunnen wij de weg wijzen naar als goed beoordeeld materiaal".

Cijfermatige waarderingen zijn de basis voor de samenwerking die Gespod.nl sluit met een of meerdere settop box-bedrijven. Het podcastportaal gaat kabel- of telecombedrijven de mogelijkheid bieden om podcasts via digitale tv toegankelijk te maken. Namen van de partners houden Langebeeke en Turnhout voor zich, "maar het is Philips noch KPN."

De index van Gespod.nl bevat 600 podcasts, waarvan er 400 in het Nederlands worden gemaakt. Langebeeke signaleert dat met name het aantal vodcasts, video podcasts, sterker dan gemiddeld groeit.

iTunes marktaanjager en -leider

Wat podcastontvangers betreft is iTunes volgens Feedburner vooralsnog duidelijk de marktleider. Het is de Apple-muzieksoftware die in 53 procent van de gevallen wordt gebruikt om audiobestanden automatisch te downloaden en eventueel te kopiëren naar een MP3-speler. iTunes-achtige programma´s fungeren als het ware als radio-ontvangers waarop mijn voorkeurzenders heeft gedefinieerd. Zodra er een nieuwe internetuitzending online komt, downloadt iTunes het programma.

Podcasten, in de zomer van 2004 ontstaan als technische hobby van Adam Curry, is in korte tijd uitgegroeid tot een manier van uitzenden die niet enkel door amateurs maar ook professionals is omarmd. Sinds Apple iTunes ook als podcastontvanger werkt, is het aantal podcastluisteraars aanzienlijk gegroeid. Objectieve cijfers zijn echter niet beschikbaar. Wel blijkt dat ook in podcastland de professionele zenders de boventoon voeren. Uit het hitoverzicht in iTunes blijken consumenten zich het meest te abonneren op uitzendingen van traditionele media.

Deel dit bericht

2 Reacties

ELine

De Podcast en rss hype zijn goed op gang. Het is duidelijk dat dit een veel gebruikte nieuwe manier van communiceren is en een waar Platform aan het worden is. Ik ben benieuwd hoe het zich professioneel gezien gaat ontwikkelen!

Gerrit

Absoluut de belangrijkste trend voor 2006/2007: settopboxes die open toegang bieden tot content middels RSS feeds. De voorspellende kwaliteiten van VODcast.nl maakt men wederom waar, ook wat betreft de opmerkingen over het kleine volume dat offline consumeert. Alle settopbox fabrikanten die vodcasting links laten liggen zullen dit snel merken…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond