Deel dit artikel
-

Twintig procent SEA-omzet webshops uit ‘feedmarketing’

Webwinkels doen er verstandig aan om hun productfeeds goed op orde te maken. Uit onderzoek van Traffic4u blijkt dat nu al twintig procent van de winkelomzet uit AdWords voortkomt uit reclame die tot stand komt met productfeeds.

Het verschil tussen reguliere AdWords-uitingen en degenen die op productfeeds zijn gebaseerd, is dat de laatste reclamevorm dynamisch wordt gegenereerd. Een consument bezoekt een website of geeft een zoekopdracht en krijgt bijna op maat een productadvertentie voorgeschoteld.

Experts wijzen er al jaren op dat winkeliers de kwaliteit van hun productfeeds op orde moeten maken. Met degelijke brongegevens kunnen ze vervolgens dynamisch geraffineerde reclamecampagnes voeren. Zo kunnen ze bepaalde verliesgevende producten uitsluiten en meer winstgevende items bij campagnes opvoeren. Ook is productmarketing op basis tijdstippen op de dag mogelijk.

Veel partijen in de segmenten Travel en Consumer Electronics maken hier al gebruik van. Ook bij kleding ligt deze benadering voor de hand. Prijsvergelijkers en affiliatemarketeers maken hier al veel gebruik van.

Traffic4u deed onderzoek naar de status van feedgebaseerde internetreclame.

In een artikel voor Emerce Topics deelt Harmen Visscher van het marketingbureau de eerste inzichten, die hij als representatief voor de markt beschouwt.

“Twaalf tot soms wel 45 procent van alle omzet gerealiseerd uit Google AdWords-campagnes komt voort uit op productfeed gebaseerde advertentie-uitingen. Dit aandeel groeit snel. Meer dan vijftig procent van alle omzet gerealiseerd uit affiliatemarketing komt voort uit uitingen die zijn gebaseerd op een productfeed. En meer dan zeventig procent van alle te attribueren omzet uit Display Advertising, komt voort uit banners die gebaseerd zijn op een productfeed, voornamelijk dynamic retargeting.”

Foto: jurveston (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Ton

Leuk artikel. Alleen laten veel productfeeds van webshops nog flink te wensen over (o.a. up-to-date). Zeker in de optiekbranche (contactlenzen). Mede door de staffelkorting die men krijgt bij de aanschaf van meerdere doosjes contactlenzen, blijft de informatie in de productfeeds achter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond