Deel dit artikel
-

Twitter dieper in sociale televisie (update)

Twitter heeft naar verluidt de startup BlueFin Labs overgenomen, dat sociale media gebruikt om het kijkgedrag te analyseren. Het zou gaan om de grootste overname van het bedrijf tot nu toe.

In plaats van de kijkcijfers meet BluefinLabs commentaren op Amerikaanse televisieprogramma’s. Daarnaast wordt het sentiment gemeten, een soort waarderingscijfer.

CEO JP Maheu komt uit de advertentiewereld en werkte voorheen voor Razorfish en Ogilvy & Mather. Maheu noch Twitter wilde tegenover de Amerikaanse pers reageren.

Het is niet de eerste activiteit van Twitter op dit gebied. Twitter en Nielsen hebben kort geleden een samenwerking op het gebied van sociale televisie aangekondigd, ook voor de Amerikaanse markt. Ook Nielsen gaat met behulp van Twitter metingen verrichten als aanvulling op de kijkcijfers, de Nielsen Twitter TV Rating.  De eerste gegevens zullen najaar 2013 worden verstrekt.

De overname toont aan dat Twitter zijn inkomstenstroom niet wil beperken tot advertenties, en gaandeweg steeds meer datadiensten voor verticale markten lanceert. Vooralsnog is niet bekend of buiten sociale tv Twitter ook nog andere markten op het oog heeft.

UPDATE 6/2: Twitter heeft de aankoop inmiddels bevestigd.

bluefin-superBowl-finalv3

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond