Deel dit artikel
-

Twitter koopt Nederlandse nieuwsbriefdienst Revue

Twitter heeft de Utrechte nieuwsbriefdienst Revue gekocht en krijgt daarmee een platform in handen om ook long-form content te laten publiceren.

Oprichter Martijn de Kuijper, die Revue vijf jaar geleden begon, bevestigde zojuist dat de finale handtekening vanochtend is gezet. De ondernemer was verder niet in de gelegenheid op vragen in te gaan en verwees door naar het Amerikaanse hoofdkantoor.

Het hele team van zes man verhuist naar Twitter.

Hoeveel geld met de overname is gemoeid, houden de partijen voor zich.

“[W]ij willen een nieuwsbrief weer positioneren voor uitgevers, journalisten en thought leaders, om kwalitatieve content te verspreiden richting een geïnteresseerd publiek”, aldus De Kuijper in een interview met Emerce in 2018. Daarmee verklaarde hij het soort dienst dat hij had opgericht: een platform waarmee betrokken schrijvers en andersoortige publicisten hun publiek konden vinden en ook betaald kunnen worden voor hun werk.

Revue bevindt zich in een internationaal concurrerend landschap waar ook Medium.com (van de oprichter van Twitter) en nieuweling Substack zich laten gelden. Beiden bieden reeds ruimte voor long-form content.

Met de overname van Revue wil Twitter een groep actieve schrijvers aan zich binden. En dan met name de groep die zelfs aan lange threads en tweetstorms niet genoeg hebben om hun gedachten of bevindingen te delen. Daarom is het gebruik van Revue vanaf vandaag gratis en vangt het voor betaalde publicaties nu nog maar vijf procent.

Twitter noemt Revue ‘een springplank’ voor deze nieuwe tak van sport.

De Amerikanen stellen aan De Kuijper direct extra budget beschikbaar om nieuw personeel aan te trekken. Met name in de domeinen engineering, design, research en datascience zoekt hij versterking. “In de loop van de tijd zal dit team middelen bouwen die long-form content dichter bij Twitter brengt.”

Utrecht staat nog niet op de kantorenlijst van Twitter.

Eerder deze maand kocht Twitter het bedrijf achter podcastapp Breaker.

Foto: Ed Schiphul (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Jacqueline van Strand

Het gaat hier natuurlijk om een eenvoudige acquihire. Een speeltje inclusief de mensen wat Twitter voor weinig kan kopen om te zien wat ze ermee willen.

Jammer dat Nederlandse start-ups vaak op deze manier gemakkelijk als speelbal worden overgenomen. We hebben hier niet het financieringsklimaat om ze groter te laten worden en zo echt te laten meespelen.

Over een jaar hoor je niets meer van ze ben ik bang. Jammer, want Revue is best een interessante content tool.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond