Deel dit artikel
-

Twitter lanceert advertentieprogramma en verdienmodel

Twitter komt eindelijk met het langverwachte verdienmodel. De microbloggingdienst lanceert Promoted Tweets die bovenaan de zoekresultaten worden getoond wanneer er op bepaalde zoektermen wordt gezocht.

Dat Twitter naarstig op zoek is naar een verdienmodel komt niet als een verrassing. De fundamenten van het verdienmodel waren al eerder uitgedokterd. Het was al bekend dat het bedrijf, net als Google, contextueel relevante advertenties gaat plaatsen op pagina’s met zoekresultaten.

Het advertentieprogramma wordt vanavond pas officieel gelanceerd, maar The New York Times heeft het bericht bevestigd gekregen.

Fase twee

De kogel is door de kerk. Adverteerders kunnen advertenties plaatsen bij de zoekresultaten die tevoorschijn komen bij bepaalde zoekwoorden. In een later stadium zullen de commerciële berichten bij de gebruiker in de stroom van Twitter-berichten worden opgenomen.

De advertentie heeft de vorm van een Twitter-bericht. Meerdere adverteerders doen al mee, waaronder Best Buy, Virgin America en Starbucks.

Self service

Eerder werd al bekend dat er in het begin geen self service-systeem zal zijn om reclame rondom Twitter-berichten in te kopen, maar het bedrijf zou daar wel naar streven. In het begin zou Twitter samen werken met reclamebureaus en media-inkopers. Hoe dit op dit moment wordt vormgegeven, dat is nog niet duidelijk.

Met het nieuwe advertentiemodel lijkt Twitter een manier te hebben gevonden om de grote stroom aan gebruikers om te zetten in geld. Eerder werd bekend dat onder meer Google, Microsoft en Yahoo een dal hadden gesloten met Twitter. Ook hier verdient het bedrijf al geld aan.

Zichtbaarheid

Binnen het nieuwe advertentiemodel kan Twitter adverteerders betere zichtbaarheid garanderen in de stroom aan berichten. Merken die op dit moment zelf al promotionele tweets publiceren, zien deze vaak verdwijnen in de grote stroom aan berichten. Met het nieuwe model blijft de advertentie bovenaan de zoekresultaten staan. Er wordt wel onderscheid gemaakt tussen commerciële en niet-commerciële tweets.

Interessant is dat Twitter bij de advertenties de ‘resonance’ in acht neemt. Hierbij worden negen factoren meegenomen, waaronder het aantal mensen dat de post, het aantal mensen dat hebben gereageerd of geretweet en hoe vaak er op een link in de advertentie is geklikt. Als een advertentie niet een bepaalde ‘resonance’ scoort, dan wordt de post niet langer als een advertentie getoond. De adverteerder hoeft in dit geval niet te betalen.

Afrekenmodel

In het begin zullen adverteerders betalen per duizendtallen die de advertentie zien. Na evaluatie zal Twitter andere manieren vinden van afrekenen.

Het tweede stadium van het programma laat advertenties zien in de persoonlijke berichtenstroom van de gebruiker, niet enkel in de zoekresultaten. Deze advertenties worden mogelijk gebaseerd op de soort volgers van de gebruiker, de onderwerpen waarover de gebruiker tweet of geografische factoren. Hier onderzoekt Twitter nog hoe het relevante berichten kan tonen om de storende factor voor de gebruiker zo veel mogelijk te minimaliseren.

In de toekomst zullen ook externe ontwikkelaars delen in advertentie-inkomsten wanneer ze in hun applicaties advertenties willen tonen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Barry Meijer

Zat er natuurlijk vroeg of laat al aan te komen. Maar dit bied ook weer mogelijkheden, goed stuk!

Emile

Het begin van het einde voor Twitter?

Barry Meijer

@EmileDit is waar ik in eerste instantie ook bang voor was, zal natuurlijk niet de eerste keer zijn dat reclame/advertenties een medium minder aantrekkelijk maken. Maar om eerlijk te zijn denk ik dat dit wel zal meevallen.

Eric

Of, als ze het goed doen, misschien wel het einde van het begin.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond