Twitter populairst tijdens kantooruren

Twitter wordt het meest gebruikt op werkdagen tijdens kantooruren. In de weekeinden verliest de chatdienst 10 procent van zijn gebruikers. Dat blijkt uit een grondige analyse van softwaregebruik door Wakoopa.
Tussen de 20 en 25 procent van de 75.000 actieve geregistreerde Wakoopa-gebruikers deelt opvattingen en ervaringen via Twitter. Driekwart van de voorlopers onder de softwaer- en internetgebruikers laat de openbare chatdienst vooralsnog links liggen.
Dat is een van de conclusies uit het rapport State of the Apps Q1 2009, dat zojuist verscheen. Het rapport laat zien welke software en webdiensten de Wakoopa-gebruikers wanneer gebruiken.
“Twitter wordt meer tijdens kantooruren gebruikt dan je zou denken”, aldus Wakoopa-baas Robert Gaal. “In de weekenden zakt het gebruik in. Dat is opvallend, omdat het gebruik van sociale netwerken als Facebook op die momenten níet inzakt. Daar heb ik niet direct een verklaring voor”.
Gaal ziet een tweede opmerkelijke trend: “Software die in kantooromgevingen wordt gebruikt, wordt vanaf vier uur ‘s middags minder gebruikt. Je zou verwachten dat dat pas om vijf uur gebeurt, als bedrijven beginnen te sluiten. Kennelijk gaat de productiviteit van medewerkers al een uur eerder zichtbaar omlaag”.
Wakoopa meet via 75.000 installaties het gebruik van 200.000 applicaties. Wakoopa.com bevat inmiddels 3 miljoen aanbevelingen (“Anderen die software X gebruiken, hebben ook programma Y”) en baseert zijn rapporten op 525 miljoen gemeten uren softwaregebruik. Veel van de zware berekeningen voert het bedrijf uit bij Amazon Web Services.
Gaal: “Dit rapport is opgesteld met Pearson als sponsor. Het is een eerste stap richting winstgevenheid van Wakoopa, iets dat we voor het einde van het jaar willen gebruiken”. Het bedrijf is op zoek naar een analist. Die gaat op verzoek van bedrijven tegen betaling diepgravende analyses van gebruik van software of webdiensten uitvoeren. “Er komt ook een Google Analytics-achtige omgeving waar bedrijven op kunnen inloggen om statistieken rondom softwaregebruik te kunnen volgen”.
Wakoopa werkt aan een overeenkomst met het Amerikaanse softwarebedrijf Plasq, onder Mac-gebruikers bekend van Comic Life en Skitch. Het betrekkelijk kleine softwarebedrijf denkt met de Nederlandse data zijn klanten beter te kunnen begrijpen en bedienen. Gaal: “Ik constateer dat het goed gaat met de kleine, onafhankelijke ontwikkelaars. Ze kunnen op het internationale terrein meespelen als serieuze concurrenten van grote bedrijven. Dat komt mede door het verschijnen van Adobe Air, waarmee programmeurs binnen een paar uur al een desktop applicatie kunnen bouwen”.
Wakoopa ontving sinds de oprichting investeringen van The Next Web, DCIF, Big Bang Ventures en Henq Invest.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond