Deel dit artikel
-

‘Uber voor e-steps’ Bird komt naar Amsterdam

Bird opent een kantoor in Amsterdam en heeft in de persoon van Jonatan de Boer een lokale managing director. De eerste elektrische steps, te huren via een app, zijn al gesignaleerd in de hoofdstad.

Kort voor het weekend maakte De Boer zijn nieuwe aanstelling bij de Amerikaanse unicorn bekend. Hij verlaat videobedrijf MediaLane Online (voorheen Onlane) om per 1 augustus bij zijn nieuwe werkgever aan de slag te gaan.

Voor Bird gaat hij de lokale activiteiten optuigen. Nederland zou de eerste buitenlandse markt zijn buiten Amerika waar het bedrijf van oprichter Travis VanderZanden actief wordt. De ondernemer was tot eind 2016 verantwoordelijk voor de internationale groei bij Uber. Daarvoor was hij operationeel directeur bij Uber-concurrent Lyft. Nu bouwt hij met 415 miljoen dollar venture capital aan een eigen vervoersbedrijf.

De eerste steps werden begin vorig weekend al gespot:

Het is nog niet duidelijk hoeveel steps Bird in Amsterdam wil neerzetten in de beginfase. Naar welke steden en hoe snel De Boer wil uitbreiden houdt hij desgevraagd voor zich.

Gezien het voordeel dat Bird hier als ‘first mover’ heeft, zal het zo snel mogelijk zijn elektrische steps willen neerzetten. De grootste concurrent in de VS is Lime. Dat ontving onlangs een grote kapitaalinjectie van GV (Google Ventures) en Uber. De laatste zal de huursteps ook als optionele vervoersmodaliteit in zijn eigen app verwerken.

Lime ging onlangs in Parijs van start. Dat is zijn eerste Europese stad.

Gebruikers die een elektrische steps van Bird willen huren, moeten eerst een app installeren. Die laat zien waar beschikbare steps staan in de omgeving. Vervolgens scannen ze met die app de barcode van de step om hem van het slot te halen. In de VS kost die handeling een dollar. Iedere minuut gebruik kost vijftien cent. Dat zal in Europa niet veel anders zijn. De transactie wordt via de app afgerekend. Huurders zijn dus via hun betaalaccount bekend bij de verhuurder.

Of dit concept in Nederland aanslaat, moet nog blijken. Hoewel het in de VS enthousiast is onthaald, klagen gebruikers en opladers wel over de vindbaarheid van beschikbare steps. De GPS-locatie van steps op de landkaart zou niet altijd even nauwkeurig zijn.

Critici zullen vrezen dat de steps de trottoirs vervuilen op de manier waarop de bedrijven als het bijna failliete Obike dat nu al doen. In de VS wordt geregeld geklaagd over het feit dat de steps lukraak worden geparkeerd.

Zeker met steps is het niet uit te sluiten dat wind of vandalen ze onderhanden nemen:

#Repost @mulbmas with @get_repost ・・・ 🐦🗑️

Een bericht gedeeld door Scooters Behaving Badly (@scootersbehavingbadly) op

Deel dit bericht

2 Reacties

Serge - Bullhorn

Ben heel benieuwd naar deze ontwikkeling in NL. Persoonlijk ben ik wel fan van de steps, maar heeft de gemeente Amsterdam de komst van Bird en al die steps al goedgekeurd? En zijn de steps van Bird in Nederland goedgekeurd voor de openbare weg?

Dser

Die dingen zijn toch niet toegelaten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond