Deel dit artikel
-

Zwaar jaar voor Uber, maar bezorgingen trekken aan

Uber sluit een slecht jaar af als gevolg van de coronacrisis. In het vierde kwartaal vervoerde het bedrijf zelfs aanzienlijk minder klanten: van 111 miljoen in 2019 naar 93 miljoen.

Het aantal ritten daalde van 1,9 miljard naar 1,4 miljard. De omzet daalde 16 procent naar 3,1 miljard dollar en het nettoverlies kwam uit op 968 miljoen dollar.

In heel 2020 daalde het aantal ritten met 27 procent en daalde de omzet 14 procent naar 11,1 miljard. Wel was het nettoverlies lager, maar nog altijd 6,7 miljard.

De koers van het aandeel Uber daalde zojuist met 2,4 procent. Het Amerikaanse bedrijf schrijft al elf kwartalen rode cijfers. En al drie kwartalen lang daalde de omzet. Voor 2021 verwacht Uber toch winst te realiseren.

De nadruk wordt daarbij wel steeds meer verlegd naar maaltijdbezorgingen. De omzet steeg in het vierde kwartaal naar 1,3 miljard dollar tegen 418 miljoen dollar een jaar geleden. Ook vrachtvervoer bracht meer op.

De verschuiving naar bezorging blijkt eens te meer uit de recente overname van de Postmates (voor  2,6 miljard dollar) en de Amerikaanse drankenbezorger Drizly (voor 1,1 miljard dollar). Deze laatste dienst zal worden geïntegreerd in Uber Eats. Drizly is actief in 1.400 Amerikaanse steden en heeft daar overeenkomsten met lokale winkels die bier, wijn en sterke drank verkopen.

Eerder stootte Uber zijn Uber Advanced Technologies Group af aan Aurora, al kreeg de vervoerder wel een belang in deze startup die zich richt op de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.

De ontwikkelaars van Aurora gaan nu samenwerken met Toyota om een zelfrijdende versie te ontwikkelen van de Toyota Sienna monovolumewagens.

Journalistiek platform Follow the Money meldde een dezer dagen op basis van eigen onderzoek dat Uber in Nederland nog steeds belasting ontwijkt. In 2019 stroomde er zo’n 5,8 miljard dollar bij de Nederlandse holding binnen.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Stef Bouwhuis - Intellicom BV

Uber maakt verlies. Haha. Kijk goed naar deze club. Het enige wat zij basaal doen is een app in de markt zetten en arme sloebers via hele kostbare markering lokken naar een super onzeker bestaan. Zij bemiddelen alleen werk naar uitvoerders. Als dat werk wegvalt is de schade voor de gelokte uitvoerders. Hun kosten lopen door. Uber maakt van uitvoerders slaven die bij de gratie van Uber werk krijgen. Als je niet 100% doet wat zij dicteren sta je binnen 1 seconde zonder werk. Zonder recht op welke vergoeding ook. Deze zogenaamd innovatieve platformen tasten de hele maatschappij aan. Want medegenloos slopen zij de markten voor bedrijven die conform CAO uitbetalen. Deze veel geprezen innovators zijn letterlijk de pest voor de gewone man.

Als het een klein clubje was die wat studenten bemiddelden voor kleine klusjes als bijverdienste zou het war anders zijn. Maar hier wordt makkelijk verkregen geld van investeerders in een markt gepushed om die dan door prijzenstrijd en hele slimme computerprogramna’s over te nemen van gezonde bedrijven, die dan met al hun goed betaald personeel het werk moeten staken.

Horzels! En nu de taximarkt even plat ligt slopen ze met hun bemiddelingsapparaat gewoon wat andere markten. Dicterende platformen zikn gewoon werkgevers. Met alle bijbehorende plichten. Taak voor de overheid om dat vast te stellen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond