Deel dit artikel
-

Uitdagingen voor een eBedrijf

Waarom worden de mogelijkheden van eCommerce door traditionele bedrijven meestal nog niet als een bedreiging gezien? Dat komt omdat ze vechten om een spel te winnen dat eigenlijk niet meer bestaat. Ze doen aannames en accepteren voorwaarden van de traditionele economie en strategie. Er zijn een aantal nieuwe wetmatigheden waar bedrijven rekening mee moeten houden om een echt eBedrijf (lees electronisch bedrijf) te worden. De regels van dit nieuwe spel zijn veranderd.

Paul Thuis over verticale desintegratie.

De traditionele bedrijven zijn van oudsher bezig om zoveel mogelijk zelf te doen. Met het idee: als je het goed wilt doen, dan moet je het zelf doen en in huis hebben. Door de mogelijkheden van elektronisch communiceren en samenwerken is het minder noodzakelijk om bedrijven in de verticale keten op te nemen. Je kunt makkelijk en goedkoop samenwerken met andere bedrijven. Verticale desintegratie zal plaats gaan vinden.

Je moet als bedrijf snel kunnen innoveren en veranderen om het hoge tempo van vernieuwingen te kunnen bijhouden. De traditionele bedrijven zijn erg gefocused op de toegevoegde waarde van de fysieke bronnen en de distributie hiervan (materialen, distributie, gebouwen, fysieke locatie), en door de grote massa zijn ze traag om te veranderen. In de nieuwe economie wordt de waarde van een bedrijf meer bepaald door intellectueel eigendom en klantenrelaties, en met de gigantische beurswaarde zijn deze bedrijven in staat andere eBedrijven snel over te nemen. Hierdoor kunnen ze snel groeien.

In de traditionele wereld duurt het lang en is het kostbaar om als eerste beweger je markt te veroveren. Als eBedrijf kun je sneller bewegen en met minder kosten de klanten inkapselen. De eerste beweger heeft dan ook nog het voordeel dat deze nog de beste positie kan innemen.

Is dat dan eenvoudig om een eBedrijf te worden? Neen! Er zijn een aantal forse uitdagingen voor een traditioneel bedrijf om naar een echt eBedrijf om te buigen. Hierna volgen de belangrijkste.

100% Commitment en technologie 'savvyness' van het top management is cruciaal voor succes. Het zo snel mogelijk verwerven van een online merknaam is eveneens van belang. De klantenervaring moet over de verschillende kanalen versterkt worden en natuurlijk intuitief overkomen. Tenslotte is integratie van een eCommerce toepassing met de backend systemen van groot belang.

De grootste uitdaging is waarschijnlijk het lef te hebben om geen incrementele stapjes vooruit te maken, maar in een keer het hele roer om te gooien en dan in een keer een groot deel van de eKoek te nemen.

Kijk hierna eens hoe een traditioneel bedrijf als General Motors haar e-GM heeft aangekondigd.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond