Deel dit artikel
-

‘Uitgaven aan display-advertenties fors omlaag’

Engelse adverteerders geven in het lopende kwartaal significant minder uit aan display-advertenties als banners, rectangles en skyscrapers. De problemen op de financiële markt eisen zijn tol.

Dat stelt het Engelse mediaonderzoeker Enders. De Financial Times meldt op basis van dat onderzoek dat er amper tot geen groei zal zijn in dit type internetreclame. Zoekmachine-advertenties daarentegen groeien onverdroten voort, omdat daar een directe relatie is tussen bestedingen en resultaat.

Als gevolg van de problemen op de fincaniële markt schrappen adverteerders delen van hun online budgetten.

Een tweede trend die Enders signaleert is de daling van CPM-tarieven bij display-advertenties. Een belangrijke reden daarvoor is de groei van de beschikbare reclameruimte op profielensites. Naarmate meer mensen sites als Hyves en Facebook gebruiken, stijgt de beschikbare ruimte en – als gevolg daarvan – daalt de prijs per 1.000 vertoningen (CPM).

Enders schat dat uitgaven aan banners, rectangles en skyscrapers met 9,8 procent ten opzichte van vorig jaar. Bij rubrieksadvertenties sprake van een groei van 7,8 procent. De Financial Times omschrijft die groei als een dramatische terugval ten opzichte van de groeicijfers 30,5 en 54 procent vorig jaar. Bestedingen an tekstadvertenties in de marge van zoekmachines groeien met 25,4 procent.

De totale Engelse online advertentiemarkt groeit in 2008 naar verwachting met 18,5 procent tot 3,3 miljard pond (4,2 miljard euro).

De sectoren die het eerst hun bestedingen terugschroeven zijn de financiële sector en de banen- en huizenmarkt.

In de VS is een vergelijkbare trend te zien. Welke gevolgen de problemen op de financiële markt in Nederland zullen hebben, is nog niet duidelijk.

De Nederlandse online reclamemarkt wordt al in sterke mate gedomineerd door tekstadvertenties, Google Adwords. Volgens onbevestigde cijfers zou Google in Nederland tussen de 200 en 300 miljoen euro omzetten. Het IAB rapporteerde over 2007 dat adverteerders 154 miljoen uitgaven aan display-uitingen. Grote groeicijfers meldt het IAB al sinds 2006 niet meer voor deze categorie internetreclame.

Uitgevers als Ilse Media en De Telegraaf proberen de waarde van grafische internetreclame op te waarderen met technieken als behavioural targeting, gedragsgericht adverteren. De effecten daarvan op lange termijn moeten nog blijken.

Bron foto: zenobia joy (CC)

Deel dit bericht

1 Reactie

Karel Geenen

Interessant artikel! Ben zelf ook erg benieuwd naar wat de "online advertentie markt" gaat doen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond