Deel dit artikel
-

Uitgevers maken omslag naar 1st party cookies

Rond de driekwart van de Europese online uitgevers verstrekt 1st party cookies voor reclamedoeleinden. Qua volume naderen deze uitgevercookies het aantal dat cookies dat voor derden wordt doorgegeven, 3rd party.

Dat blijkt uit een onderzoek van technologiebedrijf Adform. Het laat zien dat uitgevers in Europa voorbereidt raken op de nieuwe realiteit. Die houdt in, dat volgend jaar ook Google Chrome geen cookies meer laat plaatsen voor tracking- en reclamedoeleinden.

Enkel de cookies van een uitgever zelf die met toestemming van de consument worden geplaatst mogen nog. In de VS gaat het meetal om data van achter een inlogmuur. In Europa zijn het geen ID-gebaseerde data, maar 1st party cookies.

Adform stelt dat nu de CMO’s aan zet zijn om hun kant van het ecosysteem op te tuigen.

De meeste grote SSP’s zouden 1st party cookies al doorlaten, Google SSP en Xandr uitgezonderd.

Foto: dzroman (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond