Deel dit artikel
-

Uitgevers slaan aan op adtech met blockchain

Nederlandse uitgevers tonen interesse in een nieuwe systeem voor het managen van persoonsgegevens en reclamevoorkeuren. Start-up Faktor denkt dit jaar de eerste testen te kunnen gaan draaien.

Dat zegt Anke Kuik, een van de vier oprichters van Faktor.io. “Op dit moment wordt de software gebouwd en de eerste bruikbare versie zal half november af zijn.”

Uitgevers die het zogeheten consentmanagementsysteem invoeren bieden hun publiek daarmee een omgeving waarin zij zelf bepalen, na een log-in, welke data over hen met wie ze delen. Dat gebeurt met gebruikmaking van blockchaintechnologie. Lokaal opgeslagen en versleuteld.

Kuik is op 2 november een van de sprekers op TeDxAmsterdamWomen. “Daar leg ik in niet-technische termen uit dat content niet gratis is en dat er andere, nieuwe systemen zijn om consumenten met hun data te laten betalen.”

Faktor is naar eigen zeggen GDPR-compliant, wat een verkoopargument is richting uitgevers. “Partijen als Facebook en Google doen drie dingen goed: ze hebben grote schaal, veel data achter een log-in en hebben toegang tot media-inkoop heel laagdrempelig gemaakt. Wij faciliteren uitgevers op het stuk databeheer en denken ook dat zij in de nabije toekomst bereik met elkaar zullen moeten bundelen.”

Foto: Robert Couse-Baker (cc)

Dit bericht is 21 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond