Uitgevers willen Europese ingreep tegen Google AI Overviews

Een groep van meer dan honderd uitgevers in Italië wil onderzoek laten starten bij de Europese Commissie tegen Google AI Overviews. Deze nieuwe, opkomende interface van Google rooft veel te veel digitaal verkeer weg.
Door AI-overzichten en sinds kort ook de AI-modus in Italië te introduceren, zo redeneert belangenbehartiger Fieg, schendt Google een aantal belangrijke bepalingen van de Digital Services Act, met nadelige gevolgen voor Italiaanse gebruikers, consumenten en bedrijven.
Tot de klagende groep behoren grote krantenuitgevers als Corriere della Sera, La Repubblica, Il Sole 24 en La Stampa.
De nieuwe Google-interface, die geen hyperlinks maar ántwoorden geeft, drukt de organische zoekresultaten verder naar onderen. Daardoor verliezen de resultaten met links naar de uitgevers zichtbaarheid en daarmee verliezen de mediabedrijven verkeer naar hun sites en daardoor omzet.
Een andere groep klagers, uit het Engelse taaldomein, betoogde deze zomer al dat AI Overviews een soort samenvatting van de content zijn van de uitgevers. Anders gezegd: ze vinden dat Google op oneigenlijke manier de vruchten van hun werk plukt. Zonder toestemming, zonder betaling.
Ook deze klacht moet leiden tot een onderzoek door de Europese Commissie. Die zal moeten beoordelen of er nog sprake is van eerlijke verhoudingen, kansen en concurrentie.
Amerikaanse cijfers lieten dit voorjaar al zien dat Google AI Overviews makkelijk tientallen procenten verkeer wegpakken van digitale uitgevers. Een recent Engels onderzoek bevestigt dat beeld nog eens.
Bij Engelse nieuwssites kan het verlies aan verkeer oplopen tot tachtig procent.
De baas van de Amerikaanse nieuwstitel The Atlantic gaat ervan uit, dat het verkeer naar zijn sites komende jaren praktisch tot nul zal dalen. Nicholas Thompson zegt dat Google met zijn AI Overviews zo veel verkeer kaapt dat online uitgevers wel moeten overstappen op andere verdienmodellen.
Techbedrijf Cloudflare neemt het op voor de uitgevers onder zijn klanten en heeft voor hen miljoenen robots.txt-bestanden aangepast in hun voordeel. Hiermee wil Cloudflare het verschil maken tussen web- en AI-traffic.
Foto: Eugeniya Belova / Unsplash
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond