Deel dit artikel
-

Uitval in betaalproces m-commerce boven 50 procent

Als een webshop al een mobiel kanaal heeft, is de kans dat een klant tijdens het betaalproces nog afhaakt meer dan vijftig procent. Hype alert: falende usability aan het einde van de funnel.

Tussen het begin en einde van de mobiele betaalstraat vallen tientallen procenten kopers af. Het proces is niet overzichtelijk, duurt te lang, vergt te veel handelingen of timet out. De redenen zijn divers, maar hoewel de klant wel wilde betalen rollen de muntjes niet in de kassa van de winkelier.

Adyen, een leverancier van digitale betaaldiensten, deed onderzoek naar de status van mobiel betalen onder zijn klanten.

De iPhone behaalt nog de hoogste conversie (56 procent), gevolgd door iPad (49 procent) en Android Mobile (42 procent). Android-tablets (23 procent) en BlackBerry (6 procent) blijken hele slechte dragers voor e-commerce. Zeventig tot negentig procent van de consumenten haakt af voor het einde van het betaalproces.

Het onderzoek laat ook zien, dat winkeliers haast moeten maken om dit vermeende usabilityprobleem op te lossen. Steeds meer consumenten shoppen namelijk mobiel. In september 2011 rekende 3,7 procent af via een mobiele drager, eind 2012 is dat ruim tien procent.

Op het gebied van transacties is de iPad met 41 procent nog steeds het meest gebruikte apparaat voor mobiele betalingen, gevolgd door de iPhone met 36 procent in september 2012. Androidtoestellen blijven hangen op 21 procent.

Adyen becommentarieert: ‘Waar de tablet één-op-één het e-commercevolume van traditionele desktops kan vervangen, lijkt de telefoon met name geschikt voor specifieke zaken zoals kaartverkoop, daily-deals en locatie gebaseerde diensten.’

Deel dit bericht

4 Reacties

Maurice

In mijn ogen niet alleen een usability-gerelateerd probleem (deels veroorzaakt door betaalmethodes). De winkelwagen is vaak de enige manier om de daadwerkelijke totaalbedragen te zien, waar dus alle zaken als kortingen, coupons, verzendkosten, etc. in verrekend zijn. Consumenten gebruiken de winkelwagen daarnaast ook om orders klaar te zetten die ze op een later moment (op een andere device) af maken. Die conversies ziet Adyen vermoedelijk niet.

Daarnaast zijn er grote verschillen tussen de producten die mobiel worden aangeboden en werken ticketing en fysieke artikelen echt anders in een checkout.

Uiteraard is usability een groot aandachtspunt, maar ook:

– Veiligheid (extra belangrijk op mobiel)
– Betaalmethodes
– Account synchronisatie of aan kunnen maken
– Keuze opties voor afleveren, bezorgen, etc.

Het is nu nog een illusie om te denken dat de mobiele conversie (op smartphones) in zijn algemeenheid het niveau van desktops kan behalen. Wellicht voor hele specifieke producten wel, maar zeker niet over de gehele shoppingmarkt.

Geert

Ik ben het met Maurice eens voor wat betreft de laatste opmerking. Ik denk dat er bij de eindgebruiker een andere perceptie bestaat van transacties die hij/zij doet via een mobiele device. Daar staat tegenover dat retailers vaak volstaan met “rekening houden met” mobiele gebruikers, en soms nog niet eens. Een website responsive maken is niet voldoende, het is ook belangrijk om te checken of je processen geschikt/vriendelijk zijn voor mobiel, of je processen zelfs met mobiel in het achterhoofd te ontwerpen.

Frans

De belangrijkste vraag blijft onbeantwoord: hoe converteren verschillende betaalmethoden? Zit er verschillen tussen ideal, credit cards en paypal?
Van AdYen als PSP zou ik verwachten dat ze dit inzicht hebben, misschien dat een AdYenner die dit leest het alsnog kan toelichten

Peter

Een volledige mobiele beleving van het betaalproces is momenteel enkel mogelijk met PayPal en via ING met Mobiel iDEAL. ING gebruikt Mobile Pages. De andere banken gebruiken Apps en daar is iDEAL Mobiel nog steeds niet mogelijk helaas. Apps zijn niet altijd beter. Zeker niet voor e-Billing. De conversies die Adyen heeft gemeten zullen hoger zijn, wanneer ook het betaalproces op de mobiel verbeterd. Ben net als Frans overigens ook benieuwd naar verschillen in conversie tussen betaalmethoden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond