Deel dit artikel
-

Unilever met JD.com in Chinese distributiedeal

JD.com, de belangrijkste Chinese rivaal van Alibaba, is een overeenkomst aangegaan met het Nederlands-Britse Unilever voor de distributie van bepaalde artikelen in China, zoals Lipton’s thee en Lux zeep.

Unilever wil via JD.com de meer afgelegen gebieden in China bereiken en dat kan via het wijdvertakte distributienetwerk van de retailer. Die heeft overal in het immense China opslagcapaciteit, in totaal ruim 500 distributiecentra.

JD.com heeft een voorsprong op Alibaba doordat het al vroeg in een eigen netwerk investeerde. Negentig procent van de producten kan daardoor nog dezelfde dag of de volgende dag worden bezorgd, ook buiten de grote steden.

Het geeft aan dat de Chinese markt enorm aan het veranderen is. Tot voor kort gebruikte Unilever exclusief de diensten van Deutsche Post-dochter DHL. Een soortgelijke overeenkomst als die met Unilever ging JD.com vorig jaar aan met het Franse Danone.

Wat de samenwerking met JD.com betekent voor de strategische samenwerking die Unilever met Alibaba is aangegaan, is niet duidelijk. De beide bedrijven delen marketingdata om advertenties te optimaliseren, maar hadden ook afspraken over distributie.

JD.com maakt vanmiddag, vlak voor de opening van de Amerikaanse beurzen, zijn kwartaalcijfers bekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond