Deel dit artikel
-

Unilever sluit e-commercedeal met Aziatisch Lazada

Unilever gaat een nauwe samenwerking aan met Alibaba-dochter Lazada om op zes Aziatische markten zijn producten direct aan de eindconsument te verkopen.

De bedrijven spraken eind vorige week af dat ze samenwerken aan categorieontwikeling, supplychain en fulfilment, data en marketing, social commerce en talentontwikkeling. Hiermee leggen ze de basis voor de versnelling van ‘modern e-commerce’ waarvan tegen 2020 de eerste (financiële) resultaten goed zichtbaar moeten worden.

Beide partijen willen hierdoor diepere, internationale marktinzichten verwerven.

Unilever is hierbij gebaat omdat het er een extra, groot en vooral direct verkoopkanaal bij krijgt op de snel groeiende internetmarkt. Lazada zet hiermee op zijn beurt de eerste stap in een platformstrategie. Daarbij geeft het derde partijen, in dit geval een FMCG-multinational, toegang tot zijn e-commercefaciliteiten en online bereik.

Lazada is door Rocket Internet opgericht als Aziatische kloon van Zalando maar ontwikkelde zich van kledingwinkel tot een algemeen online warenhuis. Sinds eind 2016 is het onderdeel van Alibaba Group. Lazada is actief in Indonesië, Maleisië, de Filipijnen, Singapore, Thailand en Vietnam.

Foto: Raymond Chan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond