Deel dit artikel
-

UPC over de miljoen digitale tv-klanten

UPC ging in de laatse maanden van 2011 over de drempel van een miljoen klanten voor digitale televisie. Het kabelbedrijf verloor twintigduizend klanten, maar dit kan fors groeien als concurrent Ziggo inderdaad wordt overgenomen.

Vanochtend publiceerde het moederbedrijf van UPC, Liberty Global, de financiële resultaten over het vierde kwartaal van 2011 (PDF).

Daaruit komt naar voren dat UPC Nederland in de laatste maanden van vorig jaar twintigduizend klanten verloor. Het vertrek van 56.000 analoge tv-klanten kon niet worden gecompenseerd door de aanwas van 37.000 digitale tv-klanten. Niettemin wist deze nieuwe club klanten de teller voor digitale tv-abonnementen voor het eerst boven de een miljoen te brengen. Te vergelijking: KPN had eind vorig jaar 1,4 miljoen digitale tv-klanten.

UPC heeft verbindingen naar 2,8 miljoen huishoudens in Nederland. Een miljoen daarvan is echter niet actief. Die huishoudens kijken via tv via DSL, glasvezel, satelliet of de ether.

Een klant neemt bij UPC gemiddeld twee diensten af. Dat is meestal televisie (1,8 miljoen) aangevuld met of internet (944.000 abonnees) of telefonie (844.000 abonnees).

Deze getallen liggen over een paar maanden mogelijk totaal anders. Concurrent Ziggo wil naar de beurs gaan, maar Liberty Global wil dat voorkomen volgens De Telegraaf. De eigenaar van UPC bekijkt of en, zo ja, tegen welke prijs, het Ziggo kan inlijven. De overname zou passen in een recente reeks Europese overnames van Liberty Global. De Amerikaanse holding kocht in de afgelopen maanden al de nummer vier op de Poolse markt en de nummer drie op de Duitse markt. Wanneer deze laatste wordt samengevoegd met dochterbedrijf Unitymedia, dan is Liberty in Duitsland marktleider onder de kabelaars.

UPC Nederland realiseerde in het vierde kwartaal van 2011 een omzet van 314 miljoen dollar. Dat is 9,7 procent meer dan het jaar ervoor. Over heel 2011 kwam het verkooptotaal uit op 1,3 miljard dollar, een toename van 10,1 procent.

De omzet van Liberty Global groeide vorig jaar met vijf procent tot 9,5 miljard dollar. De operationele winst nam met dertig procent toe tot 1,8 miljard euro.

Foto: Michel van de Wiel (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Don van Riet

Liberty vindt de Nederlandse prijzen (en dus de marges) op de kabelmarkt lager dan zij elders gewend zijn. Hun CEO was daar ooit glashelder over. Vandaar ook dat UPC wat duurder is dan Ziggo. Dat probleem lossen ze met een overname van hun grootste rivaal gelijk op en dan zullen prijzen in de oude Ziggo gebieden ook wel snel gaan stijgen. OPTRA durft op de kabelmarkt niets meer te ondernemen, na hun verloren rechtszaak rond de toegang tot kabelnetten. Kortom: een niet te stoppen negatieve ontwikkeling in kabelland dus.

john voorts

De overname van Ziggo zou idd veel extra klanten opleveren. Maar mag dit wel? Dit is namelijk niet goed op het gebied van concurrentie. http://www.allesin1pakketvergelijken.nl/component/content/article/52-upc-komt-uit-op-ruim-1-miljoen-digitale-tv-klanten

john voorts

Het totale aantal digitale televisie aansluitingen komt nu uit op ruim 6 miljoen. Ziggo heeft de meeste aansluitingen gevolgd door KPN, UPC en CanaalDigitaal.
http://www.beste-internet-provider.nl/internet-provider/77-procent-van-de-huishoudens-beschikt-over-digitale-tele.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond