Deel dit artikel
-

UPDATE: MSN.com overweegt invoering betaalde diensten

MSN.com , de site van Microsoft, overweegt om binnen een jaar betaalde diensten in te voeren. Nu lopende diensten als Hotmail blijven gratis, het zou gaan om nieuwe, geavanceerdere onderdelen van de site. Volgens Neil Holloway, MSN's managing director in Engeland, verwacht MSN dat de consument wel zestig pond per jaar (200 gulden) wil betalen. MSN heeft dinsdagmiddag in een verklaring de uitlatingen van Holloway tegengesproken.

Wat die extra diensten moeten worden, is nog niet helemaal duidelijk. In de krant The Independent geeft Holloway het voorbeeld van een gefilterd mailsysteem, waarbij spam tegengehouden moet worden. MSN doet ook veel met muziekdownloads en webcasts, ook hier zouden mogelijkheden liggen voor betaalde diensten.
Microsoft trekt één miljard (!) dollar uit voor de nieuwe versie van MSN.com, die in oktober gepresenteerd moet worden. Dan moet de site net zo bekend worden als de Windows software, zegt Microsoft.

"Het is duidelijk dat online advertising niet genoeg omzet zal genereren. We zullen extra diensten inbouwen, waarvoor we binnen een jaar geld zullen vragen", aldus Holloway. Verwacht wordt dat dit ook het pad effent voor concurrenten als Yahoo en AOL.com. Nu is het nog afwachten of de consument ook daadwerkelijk wil betalen. Toen Yahoo enige tijd terug geld ging vragen voor haar veiling, zakte het aanbod op de site met ruim tachtig procent.

MSN Nederland was ten tijde van het schrijven van het bericht, maandagmiddag, niet bereikbaar voor commentaar.

Dinsdagmiddag kwam MSN.com met een verklaring naar aanleiding van de berichtgeving door verschillende media over de opmerkelijke uitspraken van Holloway. Het bedrijf zegt hierin dat er "zeker op korte termijn" geen betaalde diensten zullen komen. Wel geeft het aan dat overwogen wordt om een vergoeding te vragen voor producten en diensten. MSN.com spreekt met klem tegen dat het besluit om geld te vragen is ingegeven door de tegenvallende markt voor online advertising.

De verklaring van MSN.com:

"Alle producten en diensten van MSN zoals Hotmail, Zoeken en Messenger zijn gratis en zullen ook in de toekomst gratis blijven. MSN onderzoekt voortdurend hoe zij haar producten en diensten kan versterken en welke nieuwe producten en diensten zij aan haar gebruikers kan aanbieden. Daarnaast onderzoekt MSN of er in de toekomst mogelijkheden zijn voor betaalde producten en diensten en welke dat zouden kunnen zijn. Het onderzoek naar deze betaalde producten en diensten bevindt zich echter in een vroeg stadium en zal zeker niet op korte termijn gaan spelen.
Volkomen onjuist is de bewering dat MSN zou besluiten tot het vragen van betaling omdat advertenties onvoldoende inkomsten genereren. MSN heeft het afgelopen jaar wereldwijd 114% groei gerealiseerd in de inkomsten uit advertenties en is ervan overtuigd dat haar wereldwijd 230 miljoen unieke bezoekers voor adverteerders een belangrijke reden zijn om op MSN te blijven adverteren. Ook in Nederland blijft MSN met haar meer dan 2 miljoen bezoekers (volgens onderzoek van Nielsen//NetRatings van januari 2001) een van de top 3 plaatsen op het Internet om te adverteren."

Deel dit bericht

10 Reacties

nicole

ik vind het idioot dat we altijd overal voor moeten betalen! internet word al betaald door iedereen! Moeten we dan nog eens extra gaan betalen? Maak internetten dan maar goedkoper. groetjes, nicole

Eric Esselink

"Volgens Neil Holloway, MSN's managing director in Engeland, verwacht MSN dat de consument wel zestig pond per jaar (200 gulden) wil betalen."Dat zou betekenen dat je voor een aantal 'vage' diensten meer zou betalen dan voor bijvoorbeeld een jaar lang planet internet Internet access via (128K) ISDN.Ik dacht dat dit soort lucht fietserij opgehouden was, de 'extra' diensten zijn leuk om mee te spelen maar niet om voor te betalen. Yahoo heeft ondervonden dat als er geld betaald moet worden, dat alleen lonend voor de marktleider is. De rest kan er naar fluiten, waarom zou je ook voor een veel kleiner bereik hetzelfde betalen als een veel grotere marktleider? En op Internet is Microsoft nergens marktleider, voor music downloads is Napster veeel groter. Kun je beter napster betalen…

Sjaak Harmsen

Nicole, Het geld wat jij betaalt om te Internetten wordt natuurlijk niet doorgesluisd naar partijen die de meeste services verlenen op Internet, zoals o.a. MSN. Tot nog toe heerste de gedachte dat deze services konden worden gefinancierd door advertentie-inkomsten, maar dit model blijkt helaas niet te werken. Kortom, bijna iedereen die informatie aanbiedt zal vroeg of laat een vergoeding moeten vragen voor geleverde diensten: veilinghuizen, contentsites etc. Het probleem is natuurlijk: Hoe en wanneer moet dit gebeuren? Als bv. veilinghuis QXL geld gaat vragen voor het aanbieden van kavels dan loopt iedereen over naar de concurrent en is QXL haar klanten kwijt aan iBazar. Als het dit niet doet dan zal het echter failliet gaan. Bovendien zijn er, vooral in Europa, nog geen goede methoden om kleine bedragen te betalen. Als het Internet volwassener wordt en er betere betaalmethoden voorhanden zijn zal een (geheel) gratis Internet helaas voorbij zijn.

Sebastiaan

Je kunt ook niet naar de bakker gaan er daar gratis een brood meenemen. Wellicht krijg je wel een koekje te proeven hoe lekker ze zijn … MSN.com en veel andere internetbedrijven zullen winst moeten gaan maken en dat kan niet door alles alleen maar gratis weg te geven. De gebruiker bepaald uiteindelijk met haar consumptiegedrag welk tarief terecht is of niet.

Mo'riche

Jawel hoor, weer die voorspelbare reacties, zoals: 'als het Internet volwassener wordt…' 'Als het internet zich aanpast aan mijn beperkte bevattingsvermogen…', bedoelt u zeker. Het internet bestaat al langer dan vandaag en is 'volwassen'. Het is het commerciele dienstenaanbod dat onvolwassen is, en zo weinig toevoegt dat er geen hond bereid is om ervoor te betalen.

Vincent

Weer een typisch geval van de strategie van Microsoft. Eerst maak je mensen lekker met services waarop niemand zit te wachten en op het moment dat je die services gaat waarderen, vragen ze er geld voor. Ik denk dat er dus echt niemand is te vinden die 200 piek wil betalen voor het tegenhouden van SPAM-mail. Natuurlijk, het is handig, maar voor die 200 gulden vraag ik wel een nieuw hotmail-adres aan als ik te veel spam binnenkrijg op een oud hotmail adres.En als ik moet gaan betalen voor een hotmailadres blijven er uiteraard nog genoeg andere aanbieders over van gratis e-mail adressen.

rolf zeijdel

Waarom kan internet in zijn geheel niet gratis zijn voor iedereen?Reclamekosten kunnen rechtstreeks bij de bron verrekend worden. In het algemeen zijn de meeste internet gebruikers de grootste consumenten van aangeboden diensten, produkten en services. Gaarne enige reakties hierop. de massa heeft de kracht!Groeten van een gefrusteerde internet gebruiker.

sander

Dit voelden we natuurlijk al jaren aankomen. Op bijvoorbeeld de MSN Gaming zone is het al zover, er zijn specifieke games die je online kunt spelen op abbonnementsbasis. Hiervoor krijg je goede bandbreedte, service en bereikbaarheid terug. De "gratis" online games zullen gewoon gratis blijven. Het is toch normaal dat je voor een goede dienst betaalt. Manco bij veel van dat soort dingen is dat de kwaliteit van de service niet alleen van MSN afhangt, maar ook van de rest van de internet infrastructuur, en die is nog niet voor alle surfers geschikt om "waar voor je geld" te kunnen garanderen, met het risico dat betalende abonnees snel zullen afhaken en sceptisch tegenover betaaldiensten zullen blijven staan.

Sebastiaan

Zolang er mensen zijn die serieus denken dat "Het Internet" gratis is, is het internet nog niet volwassen. Gratis is een illusie, iemand zal moeten betalen. De aandeelhouders van fondsen zoals Newconomy en CMGI zullen dat aan iedereen moeten kunnen bevestigen ;-). Dat mensen juist wel op de diensten van bedrijven zoals MSN.com zitten te wachten blijkt uit de miljoenen gebruikers van Hotmail en honderdduizenden andere online diensten. Het is naief om de denken dat deze bedrijven hun diensten gratis kunnen blijven aanbieden. Het is aan de gebruiker om te kiezen welk businessmodel hiervoor het meest aantrekkelijk is. We zijn momenteel de eerste fase van de hype-cycle voorbij. Het einde van de ongecontroleerde, heftige groei hebben wij in april gehad. De komende vijf jaar kunnen wij een krachtige, meer stabiele groei verwachten, welke daarna langzaam afvlakt. Deze groei zal stabiele bedrijven opleveren, met een gezonde winst voor de aandeelhouders.

top of flop

we moeten tegewoordig overal voor betalen laat het alstublieft gratis dan zullen we er goeie reclame voor maken

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond