Deel dit artikel
-

UPDATE: Super Bowl 2001: Dotcoms uitgespeeld

Vorig jaar waren adverterende dotcoms tijdens de Super Bowl in de meerderheid, maar gisteravond waren ze sterk in de minderheid. De kosten van gemiddeld 2,3 miljoen dollar per commercial bleken voor velen een probleem. Zo ook voor zoekmachine Subjex.com , dat in plaats daarvan een actie wilde voeren tijdens de wedstrijd. De organisatie van de Super Bowl floot het bedrijf terug.

De Super Bowl is de finale van het American Football, de wedstrijd wordt ieder jaar door miljoenen Amerikanen bekeken. Vorig jaar waren onder de 26 adverteerders 17 dotcombedrijven, waaronder Hotjobs.com, Lastminutetravel.com, LifeMinders.com, Monster.com en E-trade.com. Van de adverteerders van vorig jaar keerden alleen Hotjobs.com, Monster.com en E-trade.com terug. Niet alleen het aantal dotcoms verminderde, ook ging de gemiddelde prijs omhoog voor een commercial van 30 seconden; vorig jaar was het gemiddeld 2,2 miljoen dollar, dit jaar was de prijs 2,3 miljoen dollar.

Monster.com heeft vorig jaar naar schatting 4,5 miljoen dollar betaald voor het uitzenden van commercials. E-trade.com had drie commercials op het uitzendschema staan. Bij het grootste deel van de dotcom-commercials bleef er weinig tot niets hangen bij de kijkers, zo niet bij E-trade, dat opzichtig de draak stak met de hoeveelheid geld die het had uitgegeven.

Het bedrijf liet een vervolg zien op de succesvolle 'Monkey-commercial' van vorig jaar. In deze commercial – te vinden op de site van Adcritic – was een aap te zien die danste met twee niet al te snugger ogende mannen. Verder valt er seconden lang niets te zien. De aap heeft een t-shirt aan met het logo van E-trade. Na een seconde of 20 volgt de boodschap. "Well, we just wasted 2 million bucks. What are you doing with your money?"

Dit jaar ging E-trade nog een stapje verder. Het bedrijf betitelde zijn commercial 'Dotcom Graveyard' en liet de aap door een desolaat landschap uit een westernfilm rijden. Alleen dan wel een moderne westernfilm, waar de glimmende dotcom-sportwagen staat weg te roesten. De commercial is te zien op de Super Bowl – site van Adcritic.com.

Monster.com besteedde ongeveer 4 miljoen dollar aan reclame tijdens de Super Bowl. Hoeveel E-Trade heeft uitgegeven is niet bekend, het bedrijf verbond zich ook als sponsor aan de 'Half Time Show' tijdens de wedstrijd, waarin ondermeer een optreden van Aerosmith op het programma stond.

Zoekmachine Subjex.com wilde met een guerillamarketing-actie aandacht vragen tijdens de wedstrijd. Iedereen die een URL van het bedrijf tijdens de wedstrijd liet zien kreeg 1000 dollar voor iedere seconde dat deze in beeld was. De organisatie van de Super Bowl was niet te spreken over de actie, en afgelopen vrijdag kreeg Subjex.com te horen dat iedereen die meedeed aan de actie gezien zou worden als ordeverstoorder en daarom – volgens voorschrift – verwijderd zou worden.

De wedstrijd werd gisteren gewonnen door de Baltimore Ravens. Zij versloegen de New York Giants met 34 tegen 7.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond