Deel dit artikel
-

Usability-verbeteringen helpt Speurders.nl aan meer biedingen

De optimalisatie van Speurders.nl. heeft binnen een week geleid tot 40 procent meer biedingen. “Speurders.nl heeft een lange tijd stilgestaan, nu gaan we een inhaalslag maken”, aldus Tjeerd Korenstra, die voor Telegraaf Media Groep de boel leidt bij onder meer Speurders.nl.

Absolute aantallen laat Korenstra zich niet ontfutselen. Wel geeft hij toe dat Speurders.nl ‘van ver moet komen’. “Marktplaats wint nu nog. Al hebben we nu toch nog een paar miljoen unieke bezoekers per maand. Dat is niet niks.”

Speurders.nl gaat er ‘hard aan trekken’. Onder een flinke usability-slag was nodig. Speurders.nl paste veel dingen aan. Onder meer de zoekbalk werd groter gemaakt. Op de productpagina ging het blokje waar geboden kan worden naar boven, net als de contactgegevens van de advertentiehouder. Dat en vele andere aanpassingen, maakte dat het aantal biedingen in een week tijd met 40 procent omhoog ging. Korenstra: “En dat wordt elke dag meer.”

Korenstra laat weten naast usability, ook bezig te zijn met een nieuwe positionering van Speurders.nl. Al wil hij daar nog niks over kwijt. “Daar wordt de komende weken meer over bekend. Wat we gaan doen, dat wordt zeker interessant.”

Telegraaf Media Groep probeert al langere tijd een impuls te geven aan Speurders.nl. Zo moest begin juli de toen nieuwe mogelijkheid om advertenties op Speurders.nl door te zetten naar Hyves, hier een handje bij helpen. Het bereik van Hyves zou goed van pas komen. De hernieuwde positionering heeft hier niks mee te maken. “Dat is gewoon onderdeel van onze online strategie”, sluit Korenstra af.

Deel dit bericht

8 Reacties

Martijn

“Marktplaats wint nu nog” ????? Wanneer denken ze bij Speurders dan dat ze enigzins in de buurt kunnen komen? Volgens mij was 2009 voor de Telegraaf de datum…. bijna lachen als je het volgende emerce bericht leest:
http://www.emerce.nl/nieuws/de-telegraaf-enkele-miljoenen-voor-speurders-nl

DaVaRo

@martijn Tja met zulke uitspraken zet je jezelf en je geloofwaardigheid toch aardig op de tocht ja!

Tjeerd Korenstra

@ Martijn: je legt nu de nadruk op een halve quote (” marktplaats wint nu nog”). En daarmee ga je voorbij aan de eerste twee quotes in dit bericht: “Speurders.nl heeft een lange tijd stilgestaan, nu gaan we een inhaalslag maken”, & “speurder moet van ver komen “. Maar dat terzijde.

Ik heb niet de illusie dat we binnen een ‘x’ aantal maanden de wereld op zijn kop gaan zetten. Maar op basis van het geïndexeerde effect wat wij meten op slechts de eerste van een lange reeks wijzigingen die we hebben doorgevoerd, en zoals die hierboven zijn geschreven, heb ik er wel alle vertrouwen in dat het marktaandeel van Speurders weer significant groter kan worden dan dat deze nu is (ruim 1,8 miljoen unieke bezoekers in juli 2011). En daarvoor moeten we heel hard aan meerdere touwtjes gaan trekken, waaronder Usability, SEO, onze positionering, ons verdienmodel en nog veel meer.

Derhalve nodig ik bij deze iedereen van harte uit om met verbeterpunten/suggesties te komen. Ik ben namelijk ontzettend benieuwd naar jouw/jullie input om Speurders.nl beter te maken. Bij deze wil ik dan ook direct drie flessen champagne zetten op de beste suggesties die binnenkomen per e-mail. Stuur jullie suggesties maar naar t.korenstra (at) telegraaf.nl. Ik kijk uit naar jullie feedback!
Indien mogelijk zal ik de winnaars hier bekendmaken!

Edwin Waelbers

Tjeerd;

Je schrijft: “Derhalve nodig ik bij deze iedereen van harte uit om met verbeterpunten/suggesties te komen. Ik ben namelijk ontzettend benieuwd naar jouw/jullie input om Speurders.nl beter te maken”

Mijn verbeterpunt is dat je dat vooral NIET op deze manier moet doen. Dat heeft weinig tot geen zin.

Zie ook:

http://www.usability-vlaanderen.com/2011/08/10-redenen-waarom-je-nooit-naar.html

Kasper de Wijs

@Edwin

Gezien het publiek van Emerce is echter een grote kans dat je ook usability en online marketing experts aanspreekt. Slim toch van Tjeerd?

@Tjeerd Kom maar op met de champagne, zal je binnenkort mailen!

Edwin Waelbers

Kasper,

Die werken niet voor één fles champagne. Weet je, een beetje expert review waar die man écht iets aan heeft kost gemakkelijk 4 a 8 uur tijd.

Een 75 cl fles van een goed merk kost rond de 30 a 40 Euro.

M.a.w. je kan zelf invullen wat voor types wél op dit aanbod zullen ingaan. 🙂

Bart Bakkeren

pfff, wat wordt ik toch appelig van dit soort persberichten die eigenlijk niks zeggen. Als ze dan toch alleen maar media aandacht willen kunnen ze met een beetje fantasie toch met een beter artikel komen? De kritiek hierboven is volkomen terecht. Laten ze een verklaring geven waarom zaken minder lopen dan gedacht. Met openheid win je veel meer sympathie van de markt. Want waarschijnlijk is het verhaal dat het businesswise best interessant is om speurders.nl in de lucht te houden, maar als je het vorige bericht er naast legt lijkt het nergens op. En verder wil ik geen azijnzeiker zijn 😉

Hans

Wij zijn al tijden groot-adverteerder op speurders en het is net zo lang al een zootje daar. Van de inhaalslag hebben we weinig gemerkt, evenals de voortdurende technische puinhoop. We beschikken over een wagenpark van gemiddeld 100 auto’s en ondervinden continu problemen. De bereikbaarheid van medewerkers is ronduit slecht (niet bestaand) en op mailtjes via de site wordt niet gereageerd.
Meneer Korenstra’s kwaliteiten worden volgens mij binnen de TMG organisatie ronduit overschat. Hij hopt als directeur van site naar site,… ik heb er geen hoge pet van op. Leuk dat hij in het stukje Hyves nog eens naar voren haalt. Eureka,..wie hyves heeft gaat de oorlog winnen…NOT!

Keep on trying!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond