Deel dit artikel
-

Objectiv.io wordt open-source productanalytics

Objectiv doorliep een pivot en levert nu open-source productanalytics. De start-up haalt omslachtig, repeterend werk weg bij datascienceteams wat hen bovendien scherpere data oplevert.

Een jaar was het stil rondom de start-up Objectiv uit Utrecht. Het leverde eerst een systeem dat Google Analytics uitlas en corporates liet zien waar ze hun sites konden verbeteren. “We kregen kijkjes in de keuken bij grote bedrijven. Daar zagen we dat bedrijven steeds met hetzelfde probleem zitten. We zijn gestopt met wat we deden, zijn een nieuwe product gaan maken en presenteren dat nu.”

Ondernemer Vincent Hoogsteder legt uit dat datateams steeds hetzelfde deden: modellen maken voor retentie, attributie, segementatie van gebruikers en zaken als voorspellingen voor churn. Elke keer vanaf nul met Analytics-data om het eindproduct weer een stukje te verbeteren.

Het nieuwe product van Objectiv is opensource. Dat neemt het omslachtige, herhaalwerk weg bij datascienceteams. Start-ups of corporates die maatwerk willen, kunnen de software naar wens aanpassen en hosten op hun eigen servers. Dat is volgens Hoogsteder de toekomst: meer lokale hosting en minder bij techclouds. Zo houdt de gebruiker de controle volledig in handen. “Je bepaalt zelf wat er met de data gebeurt.”

Het resultaat is scherpe data, gereed voor businessintelligence en machinelearning.

De start-up zat ooit in Utrecht, maar werkt nu helemaal kantoorloos. Dat stelt de ondernemer, zo blijkt nu, beter in staat om specialisten aan te trekken omdat locatie geen beperking meer is.

Het nieuwe product is ontwikkeld met een groep van zo’n dertig kritische gebruikers bij bedrijven. De pivot kon mede worden gefinancierd omdat er venturecapital aan boord is.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond