Deel dit artikel
-

Vakbond CNV wil gebruik social media reguleren

De CNV heeft een gedragscode ontwikkeld die het gebruik van social media door werknemers moet reguleren. Hiermee hoop de vakbond discussie over de tijd die een werknemer aan dergelijke media besteedt in de kiem te smoren. Maar ook het lekken van vertrouwelijke informatie in te perken.

De gedragscode moet handvatten geven bij het gebruik van social media door werknemers. Privé-gerelateerde en werkgerelateerde zaken lopen in elkaar over binnen het veld van social media.

Pascal Besselink, senior jurist arbeidsrecht bij DAS pleitte eerder al voor een internetprotocol binnen bedrijven waarin social media wordt meegenomen. Hij meent dat de meeste Nederlandse bedrijven achterhaalde internetprotocollen gebruiken. Er zouden vaak door onduidelijke afspraken, conflicten tussen werkgever en werknemer ontstaan. Welke sites een werknemer mag bezoeken, of de privémail geopend mag worden, dat staat allemaal vast. Wat ontbreekt zijn afspraken over de inhoud van berichten op social media.

Persoonljike titel

In de code staat een aantal regels. De meeste lijken voor de handliggend. Zo mogen werknemers volgens het document informatie delen, mits deze niet vertrouwelijk is, of schadelijk voor het bedrijf. Het delen van informatie gebeurt op persoonlijke titel van de werknemer. Voor het publiceren van interne gesprekken zou eerst toestemming gevraagd moeten worden. Een werknemer mag actief zijn op social media, wanneer het werk er niet onder leidt.

Bij DAS kwamen anderhalf jaar geleden nauwelijks zaken voorbij die het onderwerp social media raakten. "Tegenwoordig zijn dat toch wel een tiental zaken per maand die iets te maken hebben met dit onderwerp", aldus Besslink.

Tweeverdieners

Besselink vindt de gedragscode van CNV dan ook een goed uitgangspunt. "Het is positief geformuleerd." Hij schetst het beeld van de privetisering van de werkplek. "In de tijd van tweeverdieners is dat begonnen. Wanneer twee personen uit een huishouden allebei 40 uur per week werken, dan is er de noodzaak om af en toe op het werk privézaken te regelen." Een telefoontje en later een mailtje, het is steeds meer geaccepteerd in de loop van de tijd. "Grenzen verschuiven meer met de opkomst van het internet. De laatste jaren is daar social media bijgekomen. Er zijn wel internetprotocollen, de tijd is rijp om ook over een protocol na te denken waarin het gebruik van social media wordt geïntegreerd."

"Dat een werknemer de boer niet op mag gaan met vertrouwelijke informatie, dat is een goed uitgangspunt. Daarna kom je al snel in een grijs gebied." Besselink geeft aan dat de mate waarin een werknemer over vertrouwelijke informatie beschikt functieafhankelijk is. In punt 9 van de gedragscode van CNV staat dat, Afhankelijk van de functie van een medewerker, het gebruik van social media meer of minder gewenst kan zijn. "De gedragscode is een basisdocument. In bepaalde situaties, bij werknemers met een bepaalde functie, zul je op individueel niveau verdere afspraken moeten maken."

Deel dit bericht

1 Reactie

Ton van Houten

Het gebruik van social media is sterk in opkomst. Ik denk dat een gedragscode zoals CNV heeft gemaakt meer dan nodig is.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond