Deel dit artikel
-

Van den Ende investeert miljoenen in Spill Group

Het investeringsfonds van Joop van den Ende en Hubert Deitmers neemt een substantieel minderheidsbelang in het Nederlandse spellenbedrijf Spill Group. De rest van de aandelen is handen van de oprichters van het bedrijf, Peter Driessen en Bennie Eeftink.

Het investeringsfonds van Joop van den Ende en Hubert Deitmers investeerde eind juni 2007 miljoenen euro's in het Nederlandse online spellenbedrijf Spill Group uit Hilversum. Naar verluidt gaat het om enkele tientallen miljoenen euro's. Spill Group- directeur Peter Driessen wil dat echter niet bevestigen tegenover deze uitgave. "We kwamen in oktober 2006 met ze in aanrekening. Dat resulteerde uiteindelijk in een minderheidsdeelneming van substantiele omvang."

 

Spill Group, een winstgevend bedrijf, gebruikt de externe kapitaalinjectie om zijn buitenlandse uitrol te versnellen. Driessen: "We behoren nu tot de top 5 wereldspelers op het gebied van casual gaming", online spelletjes ter tijdsverdrijf. "Eind 2008 willen we de nummer één van de wereld zijn."

Juegos.com overgenomen

Een deel van de kapitaalinjectie van Van den Ende en Deitmers werd gebruikt om het internetdomein Juegos.com over te nemen. Juegos betekent spelletjes in het Spaans. Het domein brengt in potentie honderden miljoenen spaanstaligen naar de website die op intuitie een spellensite zoeken. Hoeveel het bedrijf betaalde voor het domein is niet bekend. AOL is een andere partij die in de race was voor het adres.

Er lopen momenteel nog verscheidene overnamegesprekken van Spill Group met spellenportalen. Om welke bedrijven het gaat, wil de directeur niet kwijt.

100 miljoen unieke bezoekers

Eind dit jaar denkt het bedrijf maandelijks 60 miljoen unieke spelers op zijn internationale spellenportalen te bedienen. In Nederland is dat bijvoorbeeld Spelletjes.nl. Volgend jaar moeten dat er, mede met de geplande overnames, 100 miljoen zijn.

Alle spelletjes op de vermaakportalen zijn gratis te spelen. Het bedrijf verdient zijn geld met het verkopen van advertenties ín de spellen en in de marge rondom het spel. Daarnaast wordt gekeken hoe het meerwaarde kan genereren met gebruiksprofielen van spelers. Driessen: "Daarbij kun je denken aan spelers die high scores met elkaar kunnen vergelijken." Dit zou herhaalbezoeken en online competitie tussen spelers moeten intensiveren.

Spill Group sluit per land waar het actief is samenwerkingen met advertentie-exploitanten. "Anders dan andere partijen benaderen wij de markten juist op lokaal niveau."

Met de nieuw verworven investering wil Spill Group ook groot worden in China en India. In China beschikt het reeds over een veelgebruikt portaal, in India wordt nog gewerkt aan de lancering.

Spill Group is actief in 17 landen.

In november vorig jaar was er nog sprake van dat Spill Group met een externe partij een eigen investeringsfonds met 40 miljoen op zou richten. Dat plan is volgens Driessen voorlopig van de baan.

Van den Ende en Deitmers investeerden eerder in bedrijven als Techmedia, Fruitlounge en Advance. Daarin namen ze een belang van rond de 30 procent.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hilbert Goudkraan

ORDINA kan ook wel wat procenten gebruiken lieve heren.

Top groet Hilbert Goudkraan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond