Deel dit artikel
-

Van Gend & Loos gooit traditionele vrachtbrieven overboord

Distribiteur van pakketten en pallets Van Gend & Loos Euro Express gooit haar traditionele vrachtbrieven binnen drie maanden overboord. Vanaf juni dit jaar staat de zendingsinformatie op de vrachtbrief of verzendlijst in het formaat PDF, dat door de klant kan worden uitgeprint via Shipsuite, een gezamelijke naam voor een drietal verschillende softwarepakketten.

Vijftienduizend van in totaal twintigduizend klanten van Van Gend & Loos Euro Express hebben zich inmiddels aangemeld voor de ShipSuite.
Communicatiemanager Jan Scholten van Van Gend & Loos Euro Express: "Het is een investering gericht op kwaliteitsverbetering tegenover onze bestaande klanten en een instrument om extra klanten te trekken. We weten wel dat we de investering in dit systeem er niet binnen een jaar uithalen, maar denken dit op langere termijn te realiseren".

Volgens Scholten kun je het klantenbestand van Van Gend & Loos Euro Express grofweg indelen in 250 grote klanten, drieduizend middelgrote klanten en een kleine 17 duizend kleine klanten. De overige vijfduizend die nog geen interesse getoond hebben in Shipsuite zijn volgens Scholten voornamelijk kleine klanten.

Van de klanten die wel interesse toonden koos negentig procent voor de eerste variant van Shipsuite, eShip. Dit pakket is een online applicatie waarbij klanten gratis de opdracht kunnen doorgeven. Met eShip wordt online onder meer de vervoersmanier gekozen, de afhaalopdracht opgegeven en het PDF adreslabel geprint. Daarnaast wordt online een klantenbestand aangelegd en onderhouden. Volgens Scholten is eShip vooral gericht op de kleinere klanten.

Het tweede pakket met de naam Shiplite is gericht op de middelgrote klanten. Het pakket komt min of meer hetzelfde neer als eShip, met het verschil dat alle gegevens worden ondergebracht op de eigen computer van de klant.

De derde variant is Ship en gericht op de grote klanten, die veelvuldig grote aantallen versturen en dure contracten met de distributeur hebben gesloten. Scholten: "Tot nu toe heeft een aantal grote klanten zich ook ingeschreven voor het gratis eShip, maar ik verwacht op den duur dat deze ook kiezen voor Ship, aangezien je als klant over meer managementsinformatie kan beschikken. Dat is met eShip in mindere mate mogelijk". Ook verwacht hij dat Shiplite voor de middelgrote klanten de beste oplossing is.

Naast de ShipSuite is een aantal andere toepassingen gestart. In januari zijn tweeduizend handterminals in gebruik genomen, waarbij papierloos zendingen kunnen worden verwerkt. Zowel verzender, vervoerder als ontvanger beschikken tegelijkertijd over dezelfde informatie. In februari is het tracken en tracen uitgebreid. In de vorm van Tracknet kunnen klanten via internet of wap de status van hun zending volgen. Dit is zowel voor verzender als ontvanger toegankelijk. In geval van een geweigerd pakket ontvangt de verzender een e-mail. Tracknet wordt aangevuld met eTrack, waarbij een klant van de distribiteur zijn eigen klant kan informeren over de status van de opdracht.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond