Deel dit artikel
-

Vanaf vandaag vrije modemkeuze in Nederland

Internetgebruikers kunnen vanaf vandaag een eigen modem gebruiken en zijn niet langer aangewezen op het modem van hun aanbieder. Het staat een ieder vrij om deze apparaten zelf te kopen en aan te sluiten op het thuisnetwerk.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaalde vorig jaar juli dat internetaanbieders niet langer eindgebruikers kunnen verplichten hun eigen modems te gebruiken. Finland, Duitsland en Italië kennen al langer een vrije keuze. In België bestaat nog geen vrije modemkeuze, maar het BIPT (Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie) is plan om nog dit kwartaal hierover een openbare raadpleging op te zetten.

Het VTKE, een alliantie van Europese fabrikanten van telecomapparatuur, is blij met deze vrije modemkeuze, omdat die moet leiden tot meer innovaties bij de eindgebruiker.

Het is nog wel de vraag of gebruikers daadwerkelijk eigen modems gaan aanschaffen. Zij zullen die zelf moeten configureren en up-to-date moeten houden. Bovendien is het modem van de aanbieder gratis.

Ziggo en T-Mobile hebben afgelopen week al de specificaties gepubliceerd waaraan modems moeten voldoen.

Sommige diensten van Ziggo blijken alleen beschikbaar via de eigen modems, zoals de SmartWifi dienst en de daaraan gerelateerde SmartWiFi pods (pods van het merk TP Link kunnen wel gebruikt worden met een eigen modem).

Daarnaast kunnen gebruikers het eigen modem niet aanbieden voor Ziggo Wifispots.

Voor zakelijke klanten geldt dat de ‘PinZeker’ dienst niet ondersteund wordt bij het gebruik van een eigen modem.

De regelgeving schrijft niet alleen vrije modems voor. KPN en Ziggo stellen een CI+ module beschikbaar voor uitzendingen die in DVB-C worden gedistribueerd. Zo’n module past in elke moderne televisie.

Tot voor kort kon KPNs Digitenne alleen met een door KPN zelf geleverde bruikleendecoder gebruikt worden.

KPN hoeft voor Interactieve TV geen vrije hardwarekeuze toe te staan omdat distributie via IP (internet) buiten de beleidsregel valt.

Deel dit bericht

1 Reactie

HJE

Mooi! En nu nog de mogelijkheid om naar een andere provider over te stappen met permanent behoud van je e-mail-account bij je oude provider, uiteraard tegen een faire vergoeding. Is een enorme blokkade voor veel consumenten om over te stappen, omdat ze bij tientallen of zelfs honderden accounts op allerlei diensten en abonnementen een email adres als credential moeten gebruiken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond