Deel dit artikel
-

V&D start door als sociale mode-app Frendz (update)

V&D maakt een doorstart als app onder de naam Frendz. Met behulp van tips van vrienden op Pinterest en Instagram kunnen consumenten hun nieuwe outfit bij elkaar shoppen.

Het besluit om V&D niet terug te laten keren als online warenhuis is het gevolg van de gammele IT-systemen van het bedrijf, zegt Ronald van Zetten vanochtend in het FD. Daarom wordt gekozen voor social commerce. Niet stilisten of inkopers maken uit wat gemaakt en verkocht wordt, maar app-gebruikers zelf.

De oud-directeur HEMA wijst naar Pinterest. Die maakt het makkelijker om de spullen die je in foto’s op het netwerk ziet te kopen.

Frendz start met tussen de veertig en vijftig partners waarvan de artikelen direct in de app gekocht kunnen worden. Geld wordt verdiend door een afdracht van een euro per transactie en een commissie van tien procent van netto-omzet, na retourzendingen.

Modeondernemer Roland Kahn en zijn zakenpartner Jacco Scheffers namen vorig jaar voor een half miljoen euro de V&D-naam en het klantenbestand over. De naam V&D wordt echter bewust niet meer gebruikt. Die is nog wel sterk, maar heeft volgens Van Zetten ‘geen reputatie van hippe en vooruitstrevende mode.’

FRENDZ gaat 13 april live. De app zal allereerst beschikbaar zijn voor Android toestellen op basis van invites. Binnen enkele dagen zal ook iOS volgen.

Deel dit bericht

13 Reacties

niels

En hoe krijg je een invite? Wie moet je kennen en/of op welk kanaal moet je hiervoor lobbien? Ben benieuwd!

Eelco van Wijk - JMango360

Curieus verhaal! Er is een half miljoen betaald voor de overblijfselen van V&D, maar dit verhaal lezende vraag je je af of dat het wel waard was. Merknaam & IT systemen worden niet gebruikt, van oud-medewerkers (kennis) of inkoopcontracten is al geen sprake meer.
Eigenlijk het enige ‘asset’ dat in de nieuwe venture herbruikt wordt is het klantenbestand.
Wetende dat Roland Kahn met Cool Ventures al miljoenen klanten in zijn database heeft staan, vraag ik me af of hij met dat half miljoen niet andere veel interessantere investeringen had kunnen doen.
Ben geen investeerder en heb veel respect voor de zakenman Roland Kahn. Zie ik iets over het hoofd?

Maa

Ik deel Eelco zijn analyse en heb dezelfde vragen. Helaas geen antwoorden.

Paul

Voor 5 ton heb je iig. wat free publicity bij sites als Emerce, getuige dit bericht.

Paul

Ah wacht, er komt nog meer: “De naam V&D is alleen nog zichtbaar in de bedrijfsnaam V&D Concepthouse, waarvan Frendz het eerste concept is. In dat huis zullen meer concepten het licht zien.”
Even afwachten dus..

Richard Otto - Tens Media

Kahn en Van Zetten hebben voor die 5 ton heel veel meer gekocht dan alleen de merknaam V&D. Naast het klantenbestand zat in deze deal meer dan 70 merknamen inbegrepen. Wat ze precies voor die 5 ton hebben gekregen is trouwens niet terug te vinden in het dossier van de curatoren. Deze curatoren kunnen nu heel veel uren schrijven voor het maken van een onderzoek waarom de V&D failliet is gegaan. Waarom V&D niet meer bestaat is wel bekend. Ik ben daarom meer voor een onderzoek naar het handelen van deze curatoren…

Johan van 't Zelfde

Destijds werkten er hele onaardige mensen bij V&D. Als je gelooft dat mensen het succes maken, dan kun je eigenlijk al voorspellen dat dit concept ook gedoemd is te mislukken.

Bob - Viabologna

Inderdaad, 5 ton weggegooid, lijkt me. Maar we krijgen weer de situatie dat geld verliezen de nieuwe standaard wordt: Tesla is meer waard dan Ford terwijl Tesla verlies draait en Ford geld verdiend. Snapchat, Twitter, Zalando allemaal bedrijven die hoog gewaardeerd worden terwijl ze vele miljoenen verlies draaien. Maar ik zal er wel niets van begrijpen want Roand Kahn is stevig miljonair en ik niet…(Nina Brink trouwens ook, wat was dáár ook alweer mee….?)

Dagmar Wijnbelt-van Heun

Super benieuwd: wie stuurt mij een INVITE?

Richard Otto - Tens Media

Het mag dan zonde zijn dat de merknaam V&D zo beperkt wordt gebruikt. Het idee dat die 5 ton weggegooid geld is klopt echter niet. De merknaam was dan wellicht het meest bekende in de inboedel, maar blijft slechts een onderdeel ervan.

Erwin Boogert

Bob, Zalando maakte in 2016 wel winst (e216mio, marge: 5,9%). De anderen idd niet.

Bob - Viabologna

Volgens mij maakt Zalando alleen in Duitsland winst, in de rest van Europa nog niet. En ze hebben nog héééééél wat in te halen… 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond