Deel dit artikel
-

‘Veel klachten over afhalen buitenlandse pakjes bij PostNL’

De Consumentenbond krijgt veel klachten van consumenten die melden dat PostNL hen niet informeert over postpakketjes die voor hen klaarliggen bij een afhaalpunt. Niet opgehaalde pakketjes gaan na twee weken retour afzender.

Sinds vorige maand is PostNL gestopt met het aan huis bezorgen van pakketten uit het buitenland waarover consumenten inklaringskosten (douanekosten en btw) moeten betalen. Veel consumenten hebben geen gepast geld in huis en dus is het handiger als de postbezorger het pakket naar het dichtstbijzijnde pakketpunt stuurt.

Op de site is de beleidswijziging vorige maand niet eens aangekondigd, op aandringen van de Consumentenbond is dat nu alsnog aangepast.

PostNL zegt dat in een enkel geval klanten niet zijn geïnformeerd, maar dat strookt niet met de tientallen klachten, zegt de Consumentenbond. De bond zal extra alert zijn in de komende drukke pakjesperiode rondom de feestdagen.

Deel dit bericht

33 Reacties

Karel van de Biezen

Postzegels en Kerstzegels DUURDER dan bij SANDD!!!

EN NU DIT WEER!!!

Wat een ……zooitje!!!!

Postnl gaat op deze manier GOED de afgrond in!!!

Wam

Ik vrees dat dat één heel klein briefje is dat gemakkelijk zoek raakt tussen het reclamegeweld.

Max

Hier ook last van gehad, zou volgens Track&Trace eerst bezorgd zijn, na contact met de support desk werd na een aantal dagen de status gewijzigd naar terug op depot en na 14 dagen (zonder melding naar mij!) weer terug naar de afzender.

Lars

Ook ik heb hier last van gehad mij niets gemeld over een pakketje.. Nu is het pakket terug gestuurd en duurt het 2 maanden voor ik het weer heb.

Roel

Opzich een goede maatregel, alleen contant betalen aan de deur is lastig. Ik heb amper contant geld in huis en weet ook nooit precies wanneer er een bezorger komt/wat ik moet betalen.

Alleen de uitwerking is wat uh… minder, licht de ontvangers in dat er een pakketje ligt waarvoor betaald moet worden en ze hier 14 dagen voor hebben (of staat dit al in de app?) en er is niks aan de hand.

Stefan van der Horst - NopFinance

Helaas moeten ook wij constateren dat het servicenivo van PostNL de afgelopen 6 maanden significant lager is geworden. Pakketten worden vaak 1 dag langer in depot gehouden nadat ze op tijd zijn ingeleverd op het postpunt. De website van postnl toont dan de dag na inlevering als de dag van inlevering naar de klant. gevolg: klachten

Inmiddels ook al meegemaakt dat de inhoud van nietverzekerde pakketten deels is ontvreemd. gevolg: klacht van klant en opnieuw toesturen.

Pakketten aangeboden op vrijdag en zaterdag worden zelden op maandag aangeboden. Meestal pas dinsdag.

voor ons reden om meer met dhl (OMG maar toch) en UPS te gaan sturen.

zwiers

Ik ontvang steeds post dat er een pakket afgeleverd moet worden
aan gezien ik niets besteld

Helen

Heel vaak maak ik mee dat ik de pakketjes op moet halen, ook als er geen inklaringskosten betaald moeten worden. Ik probeer zelf alle zending bij te houden en hopen dat ik er geen misloop. Ook merk ik dat pakketjes uit NL steeds minder vaak aangeboden worden. Al een paar keer meegemaakt dat er stond dat we niet huis waren, hoewel er altijd iemand aanwezig is. Ook bij de buren is er altijd iemand aanwezig, dus ik begrijp het niet zo goed. Alsof de postbezorger geen zin meer heeft om het pakketje af te geven en bij voorhand al een “wij troffen U niet thuis” kaartje heeft geschreven.
Balen de service van PostNL, en eigenlijk onaanvaardbaar.

Hakan

Ik heb een afhaalbriefje 1 maal gekregen, maar de rest van de keren wist ik waar het pakketje afgehaald kon worden dmv track and trace. Ook heb ik meegemaakt dat de adres gegevens die juist zijn opgegeven door de verzender foutief is overgenomen. Er stond een juiste naam, maar postcode 9999ZZ

Gert

Heeft POSTNL wel eens van mobiele pinapparaat gehoord? Werkt prima en de smoes dat contant afrekenen zo lastig is kan meteen in de prullenbak.
Weer een typisch voorbeeld van de hedendaagse bedrijfscultuur. Zelf een probleem veroorzaken en dan afwentelen op de klant

P

Ze laten pakjes verdwijnen, dan ligt het in Den haag volgens de 1 dan later volgens de ander kwijt . Ze stellen voor de verzendkosten te betalen. In 1 maand twee pakketten kwijt bij mij. Wat een zooi!! Ik stap over en boycot post. NL volledig voortaan!!

arthur

Ik ben zelf postbezorger. Wij krijgen ontzettend veel pakketjes uit China. En ze passen niet allemaal door de brievenbus. Heel frustrerend als er niemand thuis is, en de buren en de buren daarnaast en daarnaast, links en rechts, het pakketje niet willen aannemen. Dit kost veel tijd. We moeten dan naar de retailer fietsen. Dit kost soms 10″minuten om er naar toe te fietsen. Dus bij sommige straten gaat er direct een briefje in de bus. Trouwens ook belachelijk dat we af en toe zelfs schoenendozen krijgen om te bezorgen, en die passen in geen enkele brievenbus. Ik ben niet van de pakkettendienst, maar ben postbezorger die brieven in de brievenbus moet stoppen.

M.m roufd

Ook gedonder gehad met post nl.
Heb helaas mijn lightpad niet binnen gekregen.heefd 2 weken op afhaalpunt gelegen.zonder dat ik het wist.
Kreeg wel een bericht dat mijn pakket was opgehaald.
Waardoor ik naar afhaalpunt.
Had zelf niets opgehaald.post nl teruggestuurd.heb ook contact gehad met post nl zelf.
Maar werd tot 2x toe schrofterig behandeld.
Gewoon schandalig

Giel

Ik ben nu een week aan het bakkeleien met Postnl. Het is echt treurig om contact te hebben met mensen aan de telefoon. Dat noemen ze service. Ik heb de telefoon geprobeerd en de chat. Maar het enige wat ze zeggen is: kijk over 2 dagen nog eens op de track and trace. De status is nu al een hele week onveranderd. Ik begin te denken dat iemand daar met mijn spullen rond loopt…
Het is dat ik er achter aan bel dat ik erachter kom dat ze ingevulde formulieren krijt raken. Zij ondernemen geen actie n.a.v. kwijtraken van dat formulier. Ze lijken helemaal niks te willen ondernemen voor mensen die goed goud betalen voor een pakketje besteld in het buitenland. Ik heb de bevestiging in mijn mailbox dat ik zaken heb ingevuld. Geen schaamte, geen extra inzet om er achter aan te gaan. Nee ze gaan zeker niet uitbellen naar de douane lees ik in een chatsessie. Ze doen helemaal niks behalve de telefoon ophangen. Ze halen het bloed onder mijn nagels vandaan met die lakse houding. Ze maken spullen kwijt. Als ik kan kiezen dan nooit meer Postnl. Wat een ontzettende baggerbende. Ik ben bang dat ik in het proces van een diefstal terecht ben gekomen.

Giel

En dan hoop morgen op mijn harde woorden terug te komen. ik heb bericht dat het onderweg is…. EINDELIJK!!!!!!!!!!!

Tom - 1968

Pakjes bij de douane geen bericht gehad van postnl om opheldering gevraagd geen of nauwelijks contact schandalig

Ir. K.W.V. Bloemen

Zojuist pakketje afkomstig uit China opgehaald. Er waren GEEN kosten en er was GEEN afhaalbericht. Zonder de app had ik nooit geweten dat het pakket er was (zou veel later komen).

Kuchi

Ondertussen zitten we in oktober 2018. Ik krijg een brief betreffende informatie die ze willen van ee npakket uit het buitenland. Ik belde met een andere vraag en krijg te horen dat het bij een afhaalpunt in de buurt ligt…Ik had geen afhaalbericht gekregen en had nog twee dagen de tijd om het op te halen.Oftewel toen ik de brief kreeg om de benodigde informatie op te sturen, hadden ze het packet al iets langer dan een week zonder dat ik het wist. Super slechte service dit!

Stefan

Postnl stuurt nu brieven: Uw pakket uit het buitenland.
Men wordt gevraagd bij postnl.nl een formulier in te vullen omdat ze niet genoeg info hebben om te bepalen wat de kosten zijn. Prima. Maar hoe kan men als ontvanger weten wat in een pakket waar men niks van weet.
Probeer dan maar extra info te verkrijgen van postnl. Onder klantenvriendelijkheid zoals ik deze begrijp valt dit niet.

Diederen - 1952

Vandaag briefje van post.nl gekregen dat er voor mij een pakje op een ophaalpunt op vermeld adres zou liggen.
Ben er naar toe gereden alwaar mij na het inscannen van de barcode verteld werd dat het pakket 33km verderop lag op een afhaalpunt.
Geen telefoonnr. te vinden van post.nl en hun website is niet voorzien om dit asap te regelen
Intussen al vanalles met post.nl meegemaakt van bezorgers die aan de deur geweest zouden zijn terwijl ik thuis was en steeds weer post bezorgt op 10 ipv 110 en ga zo maar door.
Ze zijn weer goed bezig daar bij post.nl

C. van Iersel

Vandaag een kaartje in de bus van post.nl, zonder naam en alleen mijn adres.
Er wordt meegedeeld dat er een pakket uit het buitenland is ontvangen en dat ik dat kan ophalen in Belfeld, 101 km verwijderd van mijn woonplaats. Ik verwacht geen pakket uit het buitenland en het kaartje geeft daaromtrent geen enkele specificatie. Op het kaartje staat ook geen telefoonnummer o.i.d. van post.nl. en hun web-site is een zoekplaatje.

Han

Ik heb ook zo’n kaart gehad vandaag, maar hoe weet ik of ik er inklaringskosten voor moet betalen? Dat staat niet op dat kaartje.
De waarde van het pakketje is incl. verzenden 2 euro.

Jasper van Luik

Tijdens mijn vakantie is het er een pakket bij bij thuis aangebonden, na terugkomstn naar het Postnl punt maar de zending was na 6 dagen al retour gegaan werd gezegd, nu bijna twee maanden later weet niemand waar de zending is, treurig verhaal en treurige dienstverlening.

tony - none

Bestelling 100 euro belasting 41 euro dief legaal manier

Geurts

We hebben woensdag 8 jan. 2020 ren brief gekregen dat er een pakket uit het buitenland klaar ligt. We zijn dezelfde dag maar het afhaalpunt gegaan, het pakket was alweer retour gestuurd. Er waren 7 dagen voorbij. Blijkt idd op de brief de datum te staan van 30-12-2019. Nu snap ik dat er met de drukte van kerst en oud en nieuw een achterstand kan komen, maar dit is erg lang en wij hebben geen pakket, terwijl we er dus al lang op zaten te wachten ! Je kunt bellen voor 1 euro p.m. Eb staat vervolgens lang in de wacht. Chatten, kom je ook in de wacht. En mailen kan blijkbaar niet.
Hoe krijgen we nu ons pakket?
Raar dat dit nu nog steeds niet geregeld is, terwijl het probleem hier al zolang speelt.

G de koning

Zouden niet thuis geweest zijn bij bezorgen pakket. Waren gewoon thuis echter niet aangebeld. Kaartje in de bus waar niets opgeschreven was. In app stond ophalen maandag na 15.00 uur. Nu op zaterdagavond zie ik ineens dat het pakket om 16.56 zou zijn opgehaald door klant. Nou echt niet, er word hier een spelletje gespeeld en bewijs het maar tekenen voor pakket hoeft immers niet ivm Corona. Maakt het achterover drukken van pakketjes nog makkelijker. Dievenbende die post NL.

Mara

Vandaag (11-06-2020) kreeg ik bericht, dat ik 7 dagen na 29-05-2020 een pakketje kon ophalen bij een postagentschap.Het pakketje ligt inmiddels bij de inklaringsdienst en wordt terug gestuurd naar Amerika. Er is niets meer aan te doen. Er stond waarschijnlijk geen afzender op. De waarde van het pakket was 80 euro. Ik kon alleen een klacht indienen. Daar kon men lering uittrekken voor de toekomst. Een nobel streven.

Mara

Als toevoeging: Ik zag net op een overzicht van Ebay dat men z.g drie keer aan de deur is geweest. Met de tijden erbij. Dat is echt niet gebeurd. Waarom doen ze dat? Douane pakketjes worden niet meer thuis bezorgd, vertelde het postagentschap vanmiddag. Het gaat rechtstreeks naar hen.. Het slaat dus nergens op.

Sippie

Ook hier regelmatig pakketjes die niet bezorgd worden (ook enveloppen die door de brievenbus kunnen). De meeste komen uit China maar ook uit de EU worden slecht afgeleverd. Op de site van de leverancier zie ik dat er 3 bezorgpogingen gedaan zijn maar op de camera bij de voordeur is niemand te zien van postnl. Van de brievenbuspost gaat ongeveer 50% goed, pakketjes nog geen 25%. Voor maart 2020 was dat beide ongeveer 80% en dan krijg ik gemiddeld 3 dagen per week post/pakketjes!
Het vreemde is dat andere pakketbezorgers (DHL, GLS, etcetera) een score van 100% hebben (een enkele keer een dagje later maar altijd afgeleverd!).

Jeroen

Ik heb ook regelmatig problemen met bezorging van PostNL. Alle hierboven genoemde dingen meermalen meegemaakt. Echt heel slecht! Ook de termijn van 7 dagen nu in de vakantie periode, pakketje waar ik 2 maanden op gewacht heb is nu bezorgd maar we zijn op vakantie. Lekker dus.

R. W.

Inmiddels 4 van de 6 pakketjes vanuit Japan aangekomen op Den Haag Inbound. Meerdere malen contact gehad met PostNL. 2 pakketjes liggen er al sinds 19 november (meer dan 2 weken dus) maar er gebeurd niks mee, dit is een absurde afwijking, het was zelfs ruim voor Black Friday. Normaal wordt het op diezelfde dag van aankomst nog verwerkt.

Ze hebben zogenaamd onderzoek ingesteld naar beide pakketjes maar komen uiteindelijk met een standaard antwoord alsof ze niets geprobeerd hebben. Contacteer de afzender maar (wat ik daarvoor al had gedaan, die niets kan, want het is al aangekomen in Nederland dus in het bezit van de postverwerking hier). Wij kunnen niets voor je doen en je hebt ook geen recht op een tegemoetkoming zegt PostNL.

Waar is dat depot? Van wie is dat depot? Hoe kun je in contact komen met dat depot in Den Haag? Je krijgt nergens een antwoord op. Op dit moment riskeer ik dus dat 6 verschillende pakketten die op verschillende data aangekomen zijn of nog komen, met allen hun eigen waarde + zo’n 70 euro aan verzendkosten in totaal dus dat gaat om heel veel geld, gewoon foetsie zijn. Alles voor kerst… gewoon weg. En PostNL wil niets voor je doen terwijl zij de enige zijn die contact kunnen krijgen met dat depot, wat al dan wel of niet van PostNL zelf is.

MTW

Een belangrijk persoonlijk pakje voor verjaardag onderweg uit de USA via USPS. Op de USPS site zien we na twee weken dat het al in Nederland zou zijn en er staat zelfs dat het op te halen zou zijn bij het PostNL punt. Daar is het echter niet?! Meerdere keren PostNL gevraagd o.a. via Facebook en twee keer gebeld, die vindt t nergens in systeem en zegt steeds wachten op de douane. Acht dagen later krijgen we eindelijk een kaartje van PostNL, dat het pakje nu op ons postNL punt is. Daar aangekomen krijgen we te horen dat het pakket er al die tijd lag en net een paar uur eerder weer retour is naar de USA. PostNL meteen gebeld, schuift schuld naar USPS en zegt dat verzender maar klacht moet indienen?!

Ronny

Het is schandalig hoe postnl de bestellingen uit het buitenland doet boycotten.
Eerst als men contact opnam was het pakketje onvindbaar en een standaard antwoord is moet men opnemen met de afzender.
En tegenwoordig is het zodra een pakketje met track and trace in Nederland is aan gekomen en via de douanen is overgedragen aan postnl dan heeft een pakketje geen track and trace nummer meer maar een UD nummer gekregen en als je dat nummer ingeeft krijg je de melding dat een pakketje niet verstuurd is met een track and trace verzonden is geworden maar het pakketje zo snel mogelijk word geleverd alleen wordt het pakketje nooit geleverd.
Ze kunnen zich lekker schuilen achter de regeling dat ze niet aansprakelijk gehouden kunnen worden voor het kwijtraken van pakketjes alleen als het aangetekend of verzekerd is.
Maar naar mijn weten is ieder strafbaar als men spullen van iemand achterhoud of met opzet laat verdwijnen dat valt onder diefstal.
Dus word tijd dat de wet wordt aangepast en zulke bedrijven aansprakelijk gesteld kunnen worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond