Deel dit artikel
-

Veel kritiek Forrester op WK-site Yahoo

Volgens het onderzoeksbureau Forrester Research mankeert er veel aan de site die Yahoo heeft gemaakt voor het WK-Voetbal. Er is weinig ruimte voor "nationale emoties" en er worden weinig oplossingen geboden voor "oncomfortabele" tijden waarop de wedstrijden worden gespeeld. De WK-site zal het in veel gevallen afleggen tegen de nationale sites, verwacht Forrester.

Yahoo wist in september vorig jaar het contract met de FIFA in de wacht te slepen voor het verzorgen van de WK-site , niet alleen die van het huidige WK, maar ook die voor de volgende editie in Duitsland (2006). Hoeveel de portal ontvangt voor zijn diensten is niet bekend gemaakt. Ook over daarop volgende sponsordeals werden geen financiële details naar buiten gebracht. De WK-site sloot overeenkomsten met ondermeer Philips, United Airlines en Budweiser.

Forrester heeft ondermeer kritiek op het aanbieden van beeldmateriaal via de site. Voor het eerst in de WK-geschiedenis worden ook beelden van het toernooi via internet uitgezonden. Liefhebbers kunnen een abonnement nemen voor 22,50 euro, waarmee na de wedstrijd hoogtepunten te bekijken zijn. In totaal krijgen abonnees 15 uur aan streaming-video, aldus een mededeling op de site.

Dat beantwoordt niet aan de vraag van veel voetbalfans, aldus Jaap Favier van Forrester. "Het probleem is dat Kirch Media de rechten voor zowel uitzendingen via televisie als internet heeft verworven en er teveel voor heeft betaald. De gedachte drie jaar geleden was dat er veel vraag zou zijn naar internetuitzendingen vanwege de opkomst van breedband." Nu blijkt breedband nog niet op grote schaal doorgebroken te zijn en "was er niemand die de bedragen die Kirch wilde kon betalen", zegt Favier. Hij zegt echter niet exact te weten wat Kirch wilde ontvangen voor de uitzendingen.

Forrester pleit ervoor dat FIFA/Yahoo en Kirch (inmiddels failliet) rond de tafel gaan zitten. Favier: "Er is in Europa rond de 60 miljoen euro te verdienen met het live uitzenden van de wedstrijden via internet, zowel aan abonnementsgeld als aan extra inkomsten uit advertenties. Het geld ligt op straat, maar niemand raapt het op." Dat het nu wat laat is om toch nog te komen tot real-time streaming media is duidelijk. "Nu is de indruk dat met die online rechten weinig meer te doen is, vandaar dat het uitzenden via internet beperkt blijft tot een samenvatting."

Iets wat Forrester ook als negatief beoordeelt is dat het op de site ontbreekt aan 'lokale kleur'. Er kan gekozen worden uit zeven talen, maar in vorm zijn de pagina's van de verschillende landen identiek. Fans zullen zich er nauwelijks in herkennen en de voorkeur blijven geven aan de lokale sportsites, verwacht Forrester. Vandaar dat de FIFA een vergissing maakt door weinig overeenkomsten met deze sites te sluiten voor ondermeer het doorgeven van de beelden. Spaanse voetballiefhebbers zouden eerder geneigd zijn om te kijken via hun sportkrant Marca.es, dan via de officiële WK-site, vermoedt Forrester.

Toch is het ook niet alleen maar kommer en kwel wat Forrester tegenkwam op de WK-site. "We waren te spreken over de geschiedenis van het WK. Dat is mooi opgezet met portretten van voetbalhelden als Cruyff en de mogelijkheid oudere wedstrijden te bekijken. Dit kan goed werken voor het image van de FIFA." Een van de klassieke WK-wedstrijden die integraal te volgen is komt uit 1974, Nederland-Brazilië (2-0) .

Deel dit bericht

4 Reacties

Erwin

On personal note: het failliet gaan van Kirch heeft voor enorm veel vertragingen gezorgd. Yahoo! heeft erg lang moeten wachten op Mr. Kirch en kornuiten, en heeft in overleg met de Fifa gekozen voor een minder 'breedbandige' oplossing. Het is dan ook pas 2 weken geleden dat Yahoo! kon bekendmaken dat ze de verdere rechten voor online uitzending hadden verkregen. Gemiste kans, ook voor de fans van een niet-deelnemend land. Toch nog even nagenieten van Nederland-Brazilie (1974).

Monique van Dusseldorp

Fru Hazlitt, Director Marketing and Sales, Yahoo Europe zal op de {Emerce Industry Day; http://www.industryday.com } op 21 juni uitgebreid ingaan op de WK-activiteiten van Yahoo. De kritiek van Forrester betreft onder andere te weinig talen, en het feit dat het even duurt voordat de clips erop staan, en dat er geen hele wedstrijden worden gestreamd. Op zich klopt dat allemaal, en de site zou zeker beter kunnen; maar aangezien dit de enige site met deze unieke content is, hoeft het niet per se. (Fans die toegang tot de clips willen zullen de site toch wel vinden, en halen ze lokale visie op de wedstrijden wel uit hun eigen online media). Ondertussen is het wel de eerste keer dat internet als uitzendmedium ingezet wordt door een club als de Fifa. Daarbij komt dat men op grote schaal ook toegang tot highlights probeert de verkopen – op 21 juni zullen horen of men daar ook ingeslaagd is. Daarbij is het een enorme strategie verandering voor Yahoo. Tot nu toe trok Yahoo altijd zoveel bezoekers, dat het voor contentaanbieders uitermate interessant was info beschikbaar te stellen. Advertentie-inkomsten lopen echter terug, en deze WK-actie betekent ook een enorme investering in de toekomst van online content: uiteindelijk zal de gebruiker moeten betalen. De resultaten die Yahoo deze WK behaalt, zullen door heel veel content owners en aanbieders van invloed zijn bij de bepaling van de strategie. (Zelf heb ik de dienst getest en vind ik vooral het hele registratieproces bij Yahoo nodeloos ingewikkeld. Als je daar eenmaal doorheen bent, werkt toegang tot de clips prima).

Matthijs M. Dierckx

"(…) er worden geen hele wedstrijden gestreamd, (…) maar aangezien dit de enige site met deze unieke content is, hoeft het niet per se."Dat ligt er maar aan welke doelstellingen je hebt. Wil je de uitzendrechten makkelijk terug verdienen, dan stream je wel hele wedstrijden. Live, of met een kleine vertraging. Aangezien half Europa tijdens de wedstrijden op kantoor zit en eerder beschikt over een ADSL-aansluiting dan over een (kabel)televisie, was dit een historische kans om eens echt flink winst te maken op het net. (Samenvattingen bekijk ik 's avonds wel). Zonde, niet omdat Yahoo geld misloopt, maar omdat een succesvol precedent weer meer vertrouwen opwekt in internet als 'verdienmodel'. Waren we misschien eindelijk verlost van het waanidee dat alles gratis moet zijn.

Erwin

On personal note: Yahoo! heeft de rechten voor zowel 2002 als 2006 wat dus inhoudt dat ze voor die tweede keer/ronde 4 jaar de tijd hebben, voor hetgeen wat ze in deze eerste keer/ronde in 6 maanden online hebben moeten zetten. Oefening baart kunst (alhoewel dat niet opgaat voor het Nederlandse elftal) Registratie moet ook niet simpel zijn, teveel mensen maken er dan misbruik van. Eenmaal geregistreerd kun je van alle, niet alleen de Fifa site, diensten gebruik maken. Turkije-Senegal, echt wel 'allemachtig prachtig' als je met 50 Turken op een strandje in een barretje zit met zijn allen opgepropt voor een 10 jaar oud TV-tje van 25cm.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond