Deel dit artikel
-

Veel meer online aankopen en minder in fysieke winkels tijdens Black Friday en Cyber Monday

Een grote verrassing is het niet meer, maar de dagen voorafgaand en tijdens Black Friday en Cyber Monday waren vooral een online winkelfeest. Er zijn naar schatting bijna 50 procent meer aankopen in webwinkels met iDEAL afgerekend dan tijdens dezelfde periode vorig jaar, voor een bedrag dat bijna 30 procent hoger ligt. Dat meldt de Betaalvereniging.

Aan de fysieke toonbank is ruim 10 procent minder vaak gepind, voor een omzet die tussen de 5 en 10 procent lager ligt.

In vergelijking met een normale week in september van dit jaar, is er bijna 55 procent vaker met iDEAL in webwinkels afgerekend, met ruim 85 procent meer omzet. In fysieke winkels lag het geschatte aantal pinbetalingen een paar procent hoger dan normaal, voor een bedrag dat ruim 5 procent hoger ligt.

De sterke toename van online aankopen met iDEAL kon de lagere cijfers voor pinnen in fysieke winkels ten opzichte van vorig jaar echter niet helemaal goedmaken. Het aantal transacties met iDEAL in webwinkels en pinnen aan de toonbank samen, is nog steeds tussen de 5 en 10 procent lager geschat dan voor dezelfde periode vorig jaar. De geschatte gezamenlijke omzet lag ook een paar procent lager.

In absolute aantallen was Black Friday met grote voorsprong de allerdrukste dag voor iDEAL ooit, met zo’n 4,65 miljoen transacties, voor een geschatte 395 miljoen euro. Dat is inclusief alle iDEAL-transacties buiten de e-commerce, voor onderlinge mobiele betaalverzoekjes (zoals Tikkies) en voor facturen, belastingen, boetes en dergelijke.

Gemiddeld werd vrijdag 90 keer per seconde met iDEAL afgerekend, gerekend over 14 winkeluren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond