‘Veertig procent van alle aankopen online in 2026’

Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar een groter deel van hun aankopen online te doen dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow, onderdeel van Thuiswinkel.org.
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse consumenten verwachten over vijf jaar 40 procent van hun aankopen online te doen. In tegenstelling tot vorig jaar waarin consumenten aangaven 37 procent van hun uitgaven online te doen in 2025.
Het verschil komt waarschijnlijk doordat consumenten nieuwe online ervaringen hebben opgedaan tijdens de tweede lockdown en er een stijging is geweest in het aantal online kopers.
Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna twee derde van de consumenten aangeeft dat de coronapandemie ervoor heeft gezorgd dat de zoektocht naar een product of dienst vaker online of digitaal plaatsvindt dan in de periode voor de COVID-19-uitbraak. 27 procent geeft aan dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat zij nu de fysieke winkel voor de online winkel van een retailer voor deze zoektocht heeft ingeruild.
Het startpunt van hun zoektocht begint bij een zoekmachine (31 procent), gevolgd door productinformatie vanuit online retailers en informatie vanuit vergelijkingswebsites. Verder geeft 37 procent van de Nederlanders, die op zoek is naar informatie online, aan dat zij gebruik maken van reviews in het oriëntatieproces.
71 procent van de consumenten verlangt over vijf jaar een gepersonaliseerde shopervaring. Dat is iets minder dan vorig jaar toen dit percentage gelijk was aan 74 procent. Ondertussen verwacht iets minder dan de helft van de consumenten dat gepersonaliseerde promoties en aanbevelingen tegen die tijd ook daadwerkelijk beschikbaar zijn in het Nederlandse retaillandschap.
Uit de resultaten van dit jaar blijkt verder dat bijna de helft alleen data deelt als het absoluut noodzakelijk is. 54 procent noemt het zelfs een noodzakelijk kwaad. Slechts 9 procent geeft aan data te zullen delen als zij er iets voor terug krijgen.
Nederlandse consumenten kiezen nog lang niet altijd voor duurzame oplossingen. Twee derde is (nog) niet bereid om extra te betalen voor duurzame producten, blijkt uit het onderzoek. Daarnaast verwacht 72 procent van de consumenten dat over vijf jaar duurzaamheid de standaard wordt.
Foto Shutterstock
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond