Deel dit artikel
-

Veertig procent mediaconsumptie via digitale kanalen

Bijna veertig procent van de tijd die Nederlanders aan media besteden vindt plaats via digitale kanalen. Vooral de kijktijd is stevig aan verandering onderhevig, maar over de volle breedte digitaliseert alle genoten mediatijd wel.

Gemiddeld besteedt een mediaconsument in Nederland 8 acht en 23 minuten per dag aan lezen, luisteren, kijken, gamen, appen, bloggen, shoppen en alle andere vormen van mediagebruik.

Maar 34 procent daarvan is honderd procent geconcentreerde mediatijd. In de andere gebruiksscenario’s is men iets anders aan het doen. Dat kan tuinieren zijn of werken maar ook YouTube kijken tijdens een NPO-uitzending of facebooken tijdens radio luisteren. Dit mediamultitasken gebeurt in 24 procent van de mediatijd.

Dit blijkt uit het driejaarlijkse onderzoek Media:tijd, dat gisterenmiddag werd gepubliceerd (PDF).

Het onderzoek laat zien dat het medialandschap sterk in verandering is, maar dat de tijd die de Nederlandse bevolking aan media besteedt vrijwel gelijk blijft. Mannen besteden dagelijks wel een half uur meer aan mediaconsumptie, vrouwen juist een half uur minder.

Een aanzienlijk deel van de mediatijd gaat op aan ‘kijken’. Voorheen stond dat gelijk aan ‘televisie kijken’, maar dat is niet meer zo.

De totale kijktijd van 3 uur en 5 minuten bestaat namelijk voor 58 minuten uit on demand kijken. Dat kan NPO Start zijn, maar ook Netflix en YouTube. De daling van de live kijktijd, een half uur in drie jaar, wordt volledig gecompenseerd door een toename in ‘digitaal kijken’.

Daarnaast gaat er 1:04 uur op aan ‘communiceren’. Dat speelt zich grotendeels in het digitale domein af en staat voor: bellen/videobellen, sms-en/appen/chatten, e-mailen, gebruik van socialmedia, bloggen en internetfora. Daarnaast gaat er 18 minuten naar gamen, 19 minuten naar luisteren via internet, en 14 minuten naar digitaal lezen.

Van de 8:23 uur mediatijd wordt 3:10 doorgebracht met digitale media, oftewel 37,8 procent.

Verdeling over de dag en week:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond