Deel dit artikel
-

Vele miljarden extra naar Europese online reclamemarkt

De Europese online reclamemarkt is door het coronavirus fundamenteel veranderd. Adverteerders zullen jaarlijks miljarden meer budget beschikbaar maken, ook als tracking en profiling wordt uitgebannen.

De ‘vroegere tijden’ van 2019 en eerder komen niet meer terug. Het coronavirus heeft de Europese digitale reclame-industrie wezenlijk op de kaart gezet als alternatief voor alle andere media; een betrouwbare, effectieve manier om consumenten en andere bedrijven te bereiken.

Dat is in het kort de slotsom die hoofdeconoom Daniel Knapp van IAB Europe eerder deze week presenteerde tijdens een webinar. “De markt heeft geleerd dat je ook tijdens de virusuitbraak door kunt en moet investeren in digitale reclame. Meer dan eerder kijkt men ook naar experimentele vormen”, aldus de Duitser.

“De stijgende groeicijfers houden aan. We zitten in een nieuwe fase van digitale transformatie.”

Bedrijven zullen ook in 2022 nog meer budget aan internetreclame uitgeven dan eerder werd verwacht, al zal de gemiddelde groei daarna wel afnemen. Maar ook dan worden er nog miljarden en miljarden euro’s meer uitgegeven dan adverteerders eerder hadden voorzien.

Bedrijven zullen vooral veel blijven uitgeven aan search en social, ‘omdat het zo makkelijk is’. Knapp stelt wel dat meer gevorderde adverteerders wel hun budgetten meer gaan spreiden naar meer specifieke en op onderdelen effectievere kanalen.

Opvallend is de groei die groei die digitale audio laat zien. Daaronder vallen podcasts, digitale radio en reclame op bijvoorbeeld Spotify. In absolute zin is dit overigens nog een kleine markt: 550 miljoen euro in 2020.

“Door een tekort aan beschikbare reclameruimte zullen ook tv-zenders profiteren van de toenemende vraag van adverteerders om extra publiek te bereiken”, met als logisch effect dat de prijzen stijgen.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: Mark Arron Smith (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond