Deel dit artikel
-

Vendex KBB: ondanks winstdaling niet snoeien in internet

Vendex KBB gaat ondanks het stagnerende bedrijfsresultaat zijn focus op internet niet veranderen. Het detailhandelsconcern snapt naar eigen zeggen "steeds beter hoe internet een succesvol onderdeel van de marketingmix kan zijn". Dinsdag meldde het bedrijf dat zijn nettowinst vorig jaar met 92 procent is gedaald tot dertien miljoen euro.

Volgens Arjen Bonsing, directeur e-business bij Vendex KBB , gaat het bedrijf nu "in zijn algemeenheid niet snoeien in de internetactiviteiten". Hij wijst er op dat de meeste van de 26 winkelformules van Vendex KBB gezond zijn. Die worden dan ook niet bestuurd door de holding, maar hebben een eigen winst- en verliesrekening.

Bonsing wil niet vertellen hoe de internetactiveiten van de diverse formules precies gepresteerd hebben. Hij weigert ook te zeggen of en zo ja hoeveel Vendex KBB verloren heeft aan het belang van tien procent dat het concern vorig jaar mei nam in Hot-Orange. Het online warenhuis vroeg enkele maanden daarna uitstel van betaling aan.

Bonsing wil wel kwijt dat een aantal internetapplicaties succesvol is. Zo is de huwelijksservice op de site van de Bijenkorf erg populair. Na een bezoek aan een vestiging van de Bijenkorf kunnen aankomende paren daar voor hun gasten een huwelijkslijst achterlaten met suggesties voor cadeau's.

De site van Hunkemöller trekt veel klanten, waarvan de helft mannen, die online verlost lijken van de schroom een lingeriewinkel binnen te stappen. Ook het serviceconcept van formules als Dixons en Kijkshop genereert volgens Bonsing veel traffic. Verder slaan de online varianten aan van de HEMA-fotoservice en de site Geniet van je Tijd , die speciaal bestemd is voor spaarders van Air Miles.

Die laatste twee sites zijn een duidelijk voorbeeld van de multichannel retail-aanpak van het concern. Klanten kunnen dezelfde producten in de winkel, online en soms per telefoon kopen. Bonsing: "Onze internetactiviteiten maken een geïntegreerd onderdeel uit van de bedrijfsoperaties. Onze internetpresence heeft altijd een relatie met de winkel. De klant moet zelf bepalen wat hij via welk kanaal wil hebben. Het maakt me niet hoe de transatie verloopt."

Nog belangrijker dan de transactie vindt Bonsing het versterken van de formule. "Het gaat me vooral om de contactmomenten met de klanten. Daarom spreek ik liever over e-business dan e-commerce." Vendex KBB snapt steeds beter hoe internet een succesvol onderdeel kan zijn van de marketingmix, meent Bonsing. "De belangrijkste les daarbij is dat het niet in de eerste plaats om techniek gaat, maar om commitment en kennis."

Deel dit bericht

5 Reacties

mark

Waarom doet de heer Bonsing zo moeilijk over de relatie met Hot-orange. Uiteindelijk is er nooit meer geweest dan een afspraak. Juist het feit dat de afspraak niet in daden is omgezet is een van de hoofdredenen geweest dat Hot-orange is omgevallen (helaas). De Kijkshop heeft alles in zich om een goede inteernetwinkel te worden, waarbij men dan wel de mogelijkheid moet beiden om ook in de winkel het produkt af te halen. Op die manier kun je besparen op de distributiekosten enerzijds en een klant weet zeker dat hij/zij niet zal misgrijpen. In Engeland is Argos (gelijksoortig aan Kijkshop) al langere tijd erg succesvol met deze duale mogelijkheid. Beide formules zijn u niet direct winkels waar je eens voor degezelligheid naar binne gaat. Dit zijn echt koopwinkels en dat kun je alleen maar vergroten door mensen de mogelijkeheid te beiden om thuis alles rustig te bekijken. Daarnaast kun je via Internet ook produkten aanbieden die je niet standaard op voorraad hebt. Grote produkten als fiets en en dergelijke kan men dan ook aanbieden. Dezeworden dan wel direct thuis afgeleverd. Men is geneigd deze bij Kijkshop aan te schaffen, omdat men bekend is met de kwaliteit van Kijkshop, want daar valt niet op af te dingen dat die goed is.

Wilco van Kasteren

Zo Mark, Ik zal deze sollicitatie, sorry reactie doorsturen naar PZ bij Kijkshop. Je weet maar nooit waar een lofzang voor de vitrinewinkel van NL toe kan leiden.

Jaap Bakker

Mark, voor je gaat solliciteren, leer eerst een typen. Betreffende Bonsing en Vendex KBB; Bonsing is toch niet van de uitvoering!? Puur een persoon die zich laat informeren door de werkmaatschappijen en daar een verhaal van maakt die op de buitenwereld moet overkomen alsof alles centraal wordt geregelt. Frustrerend als je bij zo'n werkmaatschappij werkt en daar dus nietde credit van mag ontvangen 🙁 Maar Vendex bevat toch meer werkmaatschappijen; modern, scapino, prijstoppers etc. Wat doen die dan op internet? Of is Bonsing daar juist niet zo geliefd? Lijkt me een heerlijke baan, profiteren van anderen.

Donders

Als ik tijdens mijn werk weer eens met de harde realiteit geconfronteerd wordt dat eigenlijk niemand interesse heeft in mijn toch zo belangrijke bijdrage, dan surf ik even naar Emerce om wat modder te gooien naar collega's. Dat lucht heerlijk op. Eerst mikte ik mijn vlammen op opgeblazen ondernemers en investeerders. Later werden falende werkgevers en IT-managers mijn favoriete doelwit. Nu heb ik echter een andere groep ontdekt, namelijk gewone lezers die Emerce gebruiken om hun dagelijke stoomoverschot af te blazen. Heb je niks beters te doen dan moddergooien Jaap?

mark

Sollicitatie? Het lijkt wel wanneer je een bedrijf niet afzeikt in je reactie of je fout bent. Ik heb gewoon mijn mening gegeven over hoe het mogelijk is dat Kijkshop het in vergelijking tot anddere webshops het wel gaat redden. Er had net zo makkelijk in de naam Wehkamp kunnen staan. Het is echter zo dat ik geloof dat Kijkhop het in zich heeft om een goed e-businessbedrijf kan worden door gebruik te maken van de haar (reeds) ter beschikking staande presetatie- en distributievormen. Van een solliciatie is dus geen sprake, puur een weergave van mijn mening. En sorry voor hen die op zoek zijn naar iets anders.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond