Deel dit artikel
-

Verdienmodel Twitter steeds meer van de grond

Nu Twitter de fundamenten van zijn verdienmodel heeft uitgedokterd, treden de verschillende advertentiediensten die het bedrijf aanbiedt één voor één in werking. Zo toonde het @earlybird-account woensdag een eerste commerciële aanbieding van adverteerder Walt Disney Pictures.

Het is de derde advertentiemogelijkheid die Twitter biedt. Eerder ging Promoted Tweets van start, waarbij merken tegen betaling hun tweet bovenaan de zoekresultaten kunnen tonen. Promoted Trends geeft adverteerders de mogelijkheid hun merk te tonen wanneer er op een bepaald topic wordt gezocht, als het WK voetbal. Coca-Cola liet onlangs nog weten dat hun eerste Promoted Trend 86 miljoen impressies genereerde in 24 uur. Starbucks en Best Buy probeerden eerder al Promoted Tweets uit.

Twitteraars kunnen het @earlybird-account volgen en krijgen aanbiedingen en kortingen van adverteerders aangeboden. Vorige week ging het account live. Inmiddels heeft het ruim 54.000 volgers. Kortingen zullen worden aangeboden in samenwerking met Groupon en Gilt Groupe, die al een dienst bieden waarbij ze dagelijks aanbiedingen hebben voor hun leden.

Twee voor de prijs van een

De eerste deal op @earlybird was twee bioscoopkaartjes voor een film van Walt Disney Pictures, voor de prijs van een. Twitter zal de advertentiemogelijkheid via @earlybird verkopen door te zeggen dat met deze aanbiedingen volgers worden bereikt die zelf de boodschap weer verspreiden onder hun volgers.

Het bedrijf kan nog rustig experimenteren met het verdienmodel om de geboden advertentiediensten te optimaliseren. Externe financiers maakten gezamenlijk 160 miljoen dollar over naar de bankrekening van Twitter.

Spanning

Met dank aan veel ontwikkelaars zijn er talloze applicaties ontstaan die Twitter hebben gemaakt tot wat het nu is. Sinds enkele maanden koopt Twitter bepaalde diensten op of ontwikkelt deze zelf. Hiermee kan Twitter voor sommige startups ineens veranderen in een concurrent. Met de aankoop van Twitter-dienst Tweetie leek de spanning tussen ontwikkelaars en Twitter op te lopen.

Twitter nam vorige maand nog het statistiekenbedrijf Smallthought Systems over. Ook hiermee zal de dienst hopen een bron van inkomsten aan te boren. Een dienst van Smallthought is Trendly, een dienst die fungeert als toevoeging op Google Analytics. Het stelt bedrijven in staat om binnenkomend Twitter-verkeer op hun site op trefwoorden eruit te filteren. BP zou bijvoorbeeld kunnen monitoren hoe het woordgebruik ‘olieramp’ op Twitter leidt tot verkeer naar BP.com. Het is niet ondenkbaar dat Twitter op de korte termijn in deze hoek een betaalde dienst aanbiedt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas Groot

Dat valt mee zeg. $160M terugverdienen, dat moet in 10 jaar wel lukken toch?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond