Deel dit artikel
-

Vereniging voor webanalyse opgericht

Er is een nieuwe vereniging opgericht voor partijen die zich bezig houden met webanalyse. Het gaat om de Web Analytics Association (WAA). Behalve grote Amerikaanse partijen als Websidestory en Webtrends doet ook het Nederlandse Nedstat mee. Het stortte net als de andere 'founding fathers' 15.000 dollar in de verenigingskas.

De WAA is een zogeheten ‘non profit organisatie’ die gebruikers, verkopers van webanalyse tools, consultants en partijen in het onderwijs bij elkaar wil brengen en als uitgangspunt heeft hun kennis over webanalyse te vergroten. “Het belang van webanalyse wordt nog wel eens vergeten omdat het nog zo’n gefragmenteerde industrie is,” aldus Bryan Eisberg, die gekozen is tot de eerste voorzitter van de WAA, tegenover Clickz.

De reden dat Nedstat meedoet aan de WAA is volgens CEO Michael Kinsbergen dat webanalyse steeds belangrijker wordt voor sites. “Dat zorgt voor honger naar kennis. Bovendien wordt er een enorme groei verwacht. Dat geldt met name voor Europa. Daar wordt zo’n 30 tot 35 procent groei op jaarbasis verwacht de komende jaren. Verder zien we dat webanalyse steeds zichtbaarder wordt. Daarom hebben we als industrie gezegd: laten we de koppen bij elkaar steken en kijken of we anderen kunnen helpen bij het vergaren van kennis over webanalyse. Daar is dus de WAA uit voorgekomen,” zegt Kinsbergen.

Het Nederlandse webanalysebedrijf is de enige Europese partij die bij het initiatief betrokken is. Volgens de hoogste man van Nedstat is zijn bedrijf benaderd door Jim Sterne (bestuurder bij de WAA, redactie) die in feite de grondlegger is van de WAA. “Wij kennen Stern al een tijdje en hij heeft ons gevraagd of we mee wilden doen,” verklaart de hoogste man Nedstat.

Nedstat is Europees marktleider op het gebied van webanalyse. Het heeft 105 medewerkers in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Tot de internationale klantenkring behoren zoals Danone, Electrabel, Ernst & Young, Marks & Spencer en Thomas Cook. Nederlandse klanten zijn onder meer ING en Wolters Kluwer.

Andere partijen die zich onder meer gecommitteerd hebben aan de WAA zijn CoreMetrics, IBM Surfaid, Omniture, Visual Sciences, ClickTracks, Harvest Solutions, HP, Site Intelligence en ZAAZ. Een individueel lidmaatschap van de WAA kost 129 dollar, studenten betalen 39 dollar. Kleinere bedrijven zijn 2500 dollar kwijt, terwijl grote bedrijven 5000 dollar moeten neerleggen voor het lidmaatschap.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond