Verkoop Kieskeurig drukt omzet Sanoma Nederland

De verkoop van Kieskeurig.nl in juni 2017 heeft bijgedragen aan de licht gedaalde jaaromzet van 436 miljoen euro van Sanoma Nederland. Ook de winstgevendheid, gecorrigeerd voor de verkoop van SBS, daalde ten opzichte van 2016 maar dat kwam door de gewijzigde pensioenregeling.

Over heel 2017 zag moeder Sanoma haar operationele winst sterk stijgen naar 181 miljoen euro (2016: 150 miljoen). De omzet groeide licht tot ruim 1,3 miljard euro. In het vierde kwartaal realiseerde Sanoma een winst van 18,4 miljoen euro op een netto omzet van 305 miljoen.

In Finland droeg een lichte stijging in abonnees van het grootste nieuwsmerk Helsingin Sanomat ook bij aan het positieve resultaat.

Sanoma geeft voor 2018 aan dat de omzet iets onder 2017 zal uitkomen met een EBIT-marge van rond de 14 procent. Door de verkoop van SBS in Nederland is de schuld in elk geval flink gedaald naar 392 miljoen.

CEO Marc Duijndam zegt dat met het uitgedunde merkenportfolio – de uitgever zal dit jaar zijn Belgische vrouwenmagazinetitels verkopen – in 2018 gewerkt kan worden aan de verdere versterking van crossmediale titels.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug