Deel dit artikel
-

Verkoop muziek via internet keldert

De verkoop van CD's via internet is in de Verenigde Staten met een kwart afgenomen, zegt onderzoeksbureau ComScore. Deze daling staat in schril contrast met de groei aan e-commerce en is sterker dan de omzetdaling in de CD-winkels. De opkomst van sites zoals Morpheus wordt als oorzaak gezien. Bovendien is de verleiding om te downloaden te sterk als je al online bent, zegt een analist.

In het derde kwartaal werd voor 185 miljoen dollar aan muziek verkocht via internet, een kwart minder dan het voorgaande jaar. Het gaat hierbij niet om betaalde downloads, die te koop zijn bij onder meer MusicNet en Listen.com, sites die auteursrechten wel respecteren. Over het gehele jaar ligt de omzet tot op heden op 545 miljoen dollar, aldus ComScore, tegenover 730 miljoen dollar vorig jaar.

De daling aan online verkoop van CD's is opmerkelijk omdat de online bestedingen in de Verenigde Staten juist groeien, met dertig procent. Ook is de afname sterker dan de omzetdaling binnen de muziekindustrie. In augustus rapporteerde de RIAA, de belangenbehartiger van de Amerikaanse muziekindustrie, over de eerste helft van dit jaar een omzetdaling van zeven procent. In dezelfde periode daalde online verkoop van muziek met twintig procent.

Peter Daboll van ComScore Networks zegt dat er meerdere oorzaken zijn voor de afname, maar hij wijst met name naar piraterij. "De grote omzetdaling lijkt erop te wijzen dat CD-branden en muziek uitwisselen via internet een sterk negatief effect hebben op muziekverkoop onder internetters." Volgens het onderzoek heeft met het verdwijnen van Napster het downloaden zich verplaatst naar sites als KaZaA en Morpheus. De laatste had in juni 2001 nog geen miljoen gebruikers, een aantal dat in maart 2002 gegroeid bleek tot 7,2 miljoen, aldus ComScore.

Analist Phil Leigh van Raymond James & Associates zegt tegenover AP ook een duidelijk verband te zien met de downloadsites. Deze sites maken de muziek meteen beschikbaar, een voordeel tegenover het wachten op de bestelde CD, zegt hij. Bovendien is het mogelijk de muziek naar keuze op een CD te branden. "We zien niet alleen de dood van de CD als middel om muziek te verspreiden, we zien ook dat het concept van muziek voorverpakken achterhaald is."

In augustus kwam Forrester Research juist met een volledig tegenovergestelde mening rond downloaden en verminderde CD-verkoop. Het ziet in concurrentie van andere vormen van entertainment een belangrijke oorzaak voor dalende omzet binnen de muziekindustrie. Downloaden is juist een redmiddel , aldus Forrester. De sites waar tegen betaling legale downloads worden aangeboden moeten echter wel aantrekkelijker worden, is de aanbeveling. Met name het aanbod werd gezien als te beperkt en er zouden meer betaalmogelijkheden aangeboden moeten worden.

Er zit echter beweging in, gekeken naar de aanbodzijde. De grote platenmaatschappijen ondersteunen nu niet een van de twee sites Pressplay of MusicNet, maar bieden de muziek aan bij beiden. Daarmee is een einde gekomen aan verdeeldheid die voor consumenten slecht uitpakte. Ook andere sites, zoals Listen.com, weten het aanbod uit te breiden en aan te vullen met diensten zoals CD's branden.

De laatste in de rij is OD2, de online muziekleverancier opgezet door Peter Gabriel, dat gisteren een overeenkomst sloot met Universal. Via de partners van OD2, waaronder MSN, komt muziek van Universal beschikbaar voor downloaden. Het gaat om vijftigduizend tracks, onder meer van Sting en Eminem. OD2 heeft al soortgelijke overeenkomsten met EMI, BMG en Warner Music, de catalogus bevat met de recente aanvulling van Universal nu honderdvijftigduizend tracks. OD2 kwam onlangs nog in het nieuws met een 'digital download day' waarop internetters gratis een beperkt aantal tracks mochten downloaden. Dit was opgezet om online muziekdistributie te stimuleren.

Deel dit bericht

2 Reacties

Richard

Het is vanzelfsprekend dat de verkoop van cd's daalt (of ze online of in een winkel koopt). Vergelijk het beperkte dure aanbod van muziek via CD-distributie met het royale goedkope distributie via downloadsites of p2p-applicaties zoals Kazaa. In het artikel vind je precies de kern van de omzetproblematiek van platenmaatschappijen: "Analist Phil Leigh van Raymond James & Associates zegt tegenover AP ook een duidelijk verband te zien met de downloadsites. Deze sites maken de muziek meteen beschikbaar, een voordeel tegenover het wachten op de bestelde CD, zegt hij. Bovendien is het mogelijk de muziek naar keuze op een CD te branden. "We zien niet alleen de dood van de CD als middel om muziek te verspreiden, we zien ook dat het concept van muziek voorverpakken achterhaald is." Als je dit nuchter leest: welke weldenkend mens gaat ooit nog cd's kopen! Of de muziekmaatschappijen komen met modernere vormen van muziekdistributie of ze verdwijnen.

Piet

Ik koop mijn muziek nog gewoon op CD, hoor. Daar zitten mooie hoesjes bij en ik vind ze makkelijker in gebruik dan een hele mik computerbestanden. Maar tja, ik ben natuurlijk een ouwe zak van 38. En behoor dus niet tot de doelgroep van de muziekmaatschappijen. Die richten zich namelijk op de tienerbevolking, die veel minder kapitaalkrachtig is. En dus liever hun eendags-hitjes downloadt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond