Verkoop online mode met 15 procent gestegen

Het aantal bedrijven dat online kleding verkoopt stijgt snel. En de verschuiving naar op internet kleding kopen valt samen met een daling van het aantal werkende personen in de kledingwinkelbranche. Dat meldt het CBS op basis van een nieuwe analyse.

Consumenten kopen de laatste jaren kleding en modeartikelen vaker op internet. De online detailhandelsomzet van deze artikelen is in 2016 met bijna 15 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Dit in tegenstelling tot de winkelverkopen, die bijna 2 procent lager waren dan een jaar eerder.

Het online omzetaandeel van de detailhandel in kleding en modeartikelen verdubbelde van 5 procent in 2012 naar bijna 10 procent in 2015. Ondanks de groei van de online verkopen, koopt de consument het merendeel van de kleding en modeartikelen dus nog steeds in de fysieke winkel.

Het aantal fysieke kledingwinkels is sinds 2013 niettemin met 9 procent afgenomen, naar 9 020. Het aantal pure online kledingwinkels nam in dezelfde periode met 75 procent toe naar 8720. Het totale aantal kledingzaken in Nederland is hierdoor met 19 procent toegenomen naar 17740.

De daling van het aantal fysieke winkels is volgens CBS bij alle soorten kledingzaken te zien. Het aantal dames- en herenzaken nam sinds 2013 elk met 6 procent af, het aantal algemene kledingzaken met 5 procent. Bij fysieke winkels in baby- en kinderkleding was de afname met 23 procent het grootst.

Bij fysieke kledingwinkels werken in 2017 ruim 6000 personen minder dan in 2013, een daling van 10 procent. Bij de online kledingwinkels is sinds 2013 wel meer werk aan de winkel. Daar verdienden ruim 3 500 mensen meer hun geld dan in 2013, een stijging van 76 procent.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug