Deel dit artikel
-

Verlies voor KPN op markt mobiele telefonie

KPN heeft als enige van de drie mobiele operators met een eigen netwerk het afgelopen eerste kwartaal marktaandeel verloren. T-Mobile, dat sinds januari 2019 ook Tele2 Nederland omvat, eindigde net onder Vodafone op de derde plaats.

KPN kreeg procentueel de grootste klap vooral door aanhoudende druk in de zakelijk markt. Ook was er een (lichtere) daling in het consumentensegment. Hierdoor verloor de marktleider ook va marktaandeel en eindigde het met 40,1 procent in het eerste kwartaal van 2019. Vodafone noteerde met -1,3 procent omzet de geringste procentuele daling op jaarbasis.

De totale markt voor mobiele diensten daalde in Nederland in het eerste kwartaal van 2019 met 2,5 procent, vergeleken met het eerste kwartaal van 2018. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2018 bedroeg de omzetdaling 5,4 procent, zo blijkt uit het meest recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper.

Van de huidige drie mobiele netwerkoperators (MNO’s) kwam de totale omzet uit mobiele diensten (exclusief alle toestelinkomsten) uit op 918 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2019. De aanhoudende daling van de inkomsten uit mobiele diensten is voornamelijk te wijten aan de blijvende prijsdruk, maar ook aan de voornoemde fusie van T-Mobile en Tele2 en aan een negatieve impact van regelgeving.

Het aantal mobiele klanten groeide in het eerste kwartaal van 2019 nog wel, zij het gering: met 1,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Per eind maart 2019 telde Nederland 20,6 miljoen actieve mobiele simkaarten (exclusief M2M-aantallen).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond