Deel dit artikel
-

Verlies voor Alibaba door miljardenboete

Alibaba sluit het eerste kwartaal af met een nettoverlies van 836 miljoen dollar door een forse boete van de Chinese mededingingsautoriteit. Het bedrijf zou zijn machtspositie misbruiken door partners te verbieden op andere e-commerce platformen hun producten te verkopen, waardoor Alibaba 18,2 miljard yuan, oftewel 2,3 miljard euro, moest betalen.

Wanneer de boete niet wordt meegerekend zien de resultaten er heel wat florissanter uit. Alibaba sloot het eerste kwartaal af met een recordomzet van 29 miljard dollar, 64 procent meer dan een jaar geleden (pdf). De retailactiviteiten waren goed voor 18,8 miljard dollar.

Een deel van de omzetgroei komt door de overname van Sun Art, een van de grotere supermarktketens in China, waarvoor Alibaba vorig jaar 3,6 miljard dollar neertelde. Het bedrijf heeft een belang van 72 procent in Sun Art.

Ook was er sprake van groei voor Freshippo, een netwerk van inmiddels 257 zelfbedieningszaken.

De internationale retail groeit enorm, met 77 procent, naar 1,4 miljard dollar, grotendeels dankzij Lazada, AliExpress en Trendyol.

Het aantal maandelijks actieve klanten van de marktplaatsen groeide naar 925 miljoen, 23 miljoen meer sinds december.  De aanwas werd vooral gerealiseerd in minder grote plaatsen.

Alibaba sloot met het kwartaal tevens een fiscaal jaar af, waarin de omzet steeg naar 109,4 miljard dollar en een handelsomzet (van partners) van 1,2 biljoen.

Diverse onderdelen deden het goed. Videodienst Youki registreerde 35 procent groei. Alibaba Pictures wist ondanks de sluiting van bioscopen zijn verlies te beperken.

De cloudactiviteiten groeiden 50 procent en brachten 9,1 miljard dollar op in het afgelopen jaar. Alleen al in het laatste kwartaal bedroeg de omzet 2,5 miljard. Alibaba is de grootste leverancier van clouddiensten in China naast Amazon, Microsoft en Tencent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond